Sjøfartsdirektoratet skjerper sikkerhetskontrollene
Forskrift om sikkerhetsstyring for fiskefartøy, mindre lasteskip og passasjerskip og inneholder ingen konkrete krav til ekstern revisjon eller sertifisering. Sjøfartsdirektoratet vil nå likevel følge opp at kravene i forskriften etterfølges.
Frem til i dag har det kun vært gjennomført noen få revisjoner av rederier og fartøy som omfattes av forskriften, som et ledd i oppfølging av alvorlige ulykker og hendelser.
– På bakgrunn av tilrådninger fra Statens havarikommisjon, og erfaringer etter inspeksjoner og ulykker, ser Sjøfartsdirektoratet nå et behov for i større grad å følge opp at kravene i forskriften etterleves. Dette skal gjøres gjennom revisjoner av sikkerhetsstyringssystemene hos rederiorganisasjonen og om bord på det enkelte skip, sier avdelingsdirektør Thomas Angell Bergh i Avdeling for operativt tilsyn i Sjøfartsdirektoratet, i en sak på deres nettsider.
Hjemmel i skipssikkerhetsloven
Det vil fortsatt ikke være krav til sertifisering etter forskrift om sikkerhetsstyring for mindre lasteskip, passasjerskip og fiskefartøy. Det som innføres er en ordning der rederiets sikkerhetsstyringssystem, og implementeringen av dette om bord på de enkelte skip, kan bli gjenstand for tilsyn i form av en revisjon.
Forskrift om sikkerhetsstyring for mindre lasteskip, passasjerskip og fiskefartøy ble fastsatt av Sjøfartsdirektoratet 16. desember 2016, og trådte i kraft 1. januar 2017. Både i høringsrunden og ved fastsettelsen av forskriften ble det informert om at forskriften ikke innebar krav om noen form for ekstern revisjon eller sertifisering.
Selv om forskriften ikke inneholder konkrete krav til revisjoner, har Sjøfartsdirektoratet likevel hjemmel i skipssikkerhetsloven § 42 til å gjennomføre revisjonene.
«Ikke ring oss, vi ringer deg»
Det legges ikke opp til at alle rederier og fartøyer som omfattes av forskriften skal gjennomgå periodiske revisjoner. Sjøfartsdirektoratet vil i stedet legge til grunn sin risikobaserte tilsynsmetodikk, og behovet for revisjon vil vurderes på bakgrunn av hendelser/ulykker og tilsynshistorikk for rederiets skip.
– Det betyr at direktoratet vil henvende seg direkte til enkeltrederier og be om at det avtales tidspunkt for revisjon. De rederiene som ikke mottar forespørsel fra oss, trenger heller ikke å gjøre avtale om revisjon. Vi ønsker god dialog med næringen, og ber rederier ta kontakt med oss ved spørsmål eller behov for veiledning, sier Bergh.
Sjøfartsdirektoratet vil starte med å sende henvendelser til aktuelle rederi i løpet av februar i år. Revisjonene starter etter planen i mai.