MS «Veidar» var mest effektiv blant autoline-fartøyene.

Disse var de mest effektive fiskefartøyene i 2024

Catchwise har analysert fangst fra norske fartøy, og presenterte tirsdag tall på hvilke som hadde vært mest effektive i fisket.

Publisert Sist oppdatert

Catchwise presenterte i dag tallene for de mest effektive norske fiskefartøyene i 2024. Selskapet har analysert fangst fra norske fartøy i ulike grupper, og kommet fram til de mest effektive båtene, altså de som har fått mest fangst i vekt per døgn til havs. 

Kategoriene er inndelt etter hvilket fiske båtene har fått størsteparten av sin fangst i, vekten er totalt for all fangst.

Autoline

Daglig leder i Veidar AS, Sindre Johan Dyb. Den fornøyde karen i bakgrunnen er Marius Waagan.

I autolinefisket var MS «Veidar» best i klassen. De fikk inn mer fangst, og var på havet kortere tid enn både 2. og 3.-plassen. 3714 tonn fangst ble tatt i båt over 252 dager, som ga 14,7 tonn per døgn. 

Daglig leder i Veidar AS forklarer suksessen på følgende måte.

– Vi har et godt verktøy i båten, som er effektiv både som linebåt og garnbåt. Vi drifter døgnet rundt i all slags vær med 15–22 mann, dyktig skipper og mannskap som har holdt på med dette en stund, og så har vi vel hatt litt flaks også.

MS  fikk 3517 tonn fordelt på 265 dager, og tok med 13,3 tonn fangst per døgn 2.-plassen av fartøyene med autoline. 

3.-plasserte MS «Atlantic» var mest aktiv av alle "medalje"-fartøyene i alle kategorier med hele 296 dager på havet, nesten 10 måneder. Aktiviteten betalte seg, 12,2 tonn fikk de per døgn, og 3616 tonn totalt.

Trål

MS «Kongsfjord» tilhører Finnmark Havfiske AS og ble overlevert i januar 2020.

For trål ble det dobbelt Lerøy, med båter fra to forskjellige datterselskap på 1. og 2. plass, og et skip fra Nergård havfiske på 3. 

«Kongsfjord» fra Finnmark Havfiske var best med 33 tonn per døgn. Etter 261 dager med fiske ble endte de opp med 8484 tonn fangst.

Som følge av oppgraderinger på MS «Vesttind», som du kan lese mer om i neste utgave av Kystmagasinet i begynnelsen av februar, ble det 2–3 måneder mindre tid på havet for skipet enn for konkurrentene. 198 dager ble det, med 6293 tonn totalt og 32 tonn per døgn. Også i størrelse er båten betraktelig mindre enn 1. og 3.-plassen, med 60 meter mot 80 meter lengde.

MS «Senja» gled inn til havn med totalt 9105 tonn fangst etter å ha vært på havet i totalt hele 295 dager. 31 tonn per døgn blir sluttsummen der.

Ringnotsnurp

MS «Østerbris» ble levert til Østerbris AS i 2014. Det var da det første fiskefartøyet som Cemre Shipyard hadde levert komplett ferdig.

2014-modellen MS «Østerbris» 130 dager tilbrakt på havet ga 21813 tonn fangst, noe som gir hele 168,3 tonn per døgn. Det er mest per døgn av samtlige båter i alle kategorier.

Det var trangt i toppen innenfor kategorien ringnotsnurp. MS «Østervold» tilbrakte vesentlig mindre tid til havs, med 82 dager, men de brukte til gjengjeld tiden godt. 13775 tonn fangst ble det, som gir 167,9 tonn per døgn.

Like bak følger MS «Slaatterøy» på tredjeplass. De fikk størst fangst totalt av pallplasseringene i alle kategorier med 22143 tonn, fordelt på 136 dager ga det 162,8 tonn per døgn.

MS «Skomværfisk» var nest best i kategorien garn.

Garn

I fisket med garn troner MS «Klævtind» alene med 13,8 tonn per døgn, etter å ha fått 887 tonn på 64 dager. 

MS «Skomværfisk»  fulgte etter med 13,1 tonn per døgn, fordelt på 46 dager. 595 tonn ble det totalt. 

MS «Havbåra» fikk et tonn mindre per døgn med 12,1. Etter 80 dagers fiske fikk de dermed mer totalt enn «Klævtind» og «Skomværfisk», med 960 tonn. 

Snurrevad

I kategorien fiske med snurrevad fikk MS «Rowenta» mest ut av tiden på havet, og dro i båt 6798 tonn på 197 dager, som ga 34,6 tonn fangst per døgn. 

Bak følger MS «Båragutt» med 3405 tonn på 109 dager, og 31,4 tonn per døgn. 

Med nesten dobbelt så mye vekt og dager på havet som «Båragutt» finner vi MS «Knut Olav» med 6537 tonn på 214 dager. Det ble derimot ikke mer per døgn, men med 30,6 tonn holdt det til tredjeplass. 

Alle redskap – båter 28 meter og under

MS «Arnøyfjord» var det klart mest effektive fartøyet i den åpne kategorien, og fikk over 10 tonn mer i døgnet enn nestemann. 60,3 tonn per døgn over en periode på 34 dager ga totalt  2037 tonn.

MS «Myrebas» fikk 49,3 tonn per døgn, holdt på i 32 dager og fikk totalt 1551 tonn.

Tredje mest effektiv var MS «Skomværhav» med 40,5 tonn per døgn. På 32 dagers fiske ble det dermed 1285 tonn totalt.

Alle redskap – båter 21 meter og under

MS «Tennesværing» var best blant de minste båtene, med 16,6 tonn per døgn. 735 tonn ble det totalt på 44 dager.

Det var jevnt i toppen. Med 16,4 tonn per døgn, bare 0,2 mindre enn «Tennesværing» var MS «Hallvardson» nest best. Totalt ble 555 tonn på 34 dager.

Til slutt har vi MS «Børnes», med 15,7 tonn per døgn. Totalt ble det fisket 680 tonn over en periode på 43 dager.