
- Vinsjer og kraner involvert i alvorlige ulykker
Sjøfartsdirektoratet har i senere år mottatt flere meldinger om alvorlige ulykker i forbindelse med løfteoperasjoner om bord i fiskefartøy. Ulykkene har resultert i flere alvorlige klemskader og i to tilfeller har personer mistet livet.
Sjøfartsdirektoratet har derfor publisert en «Læring av hendelse». For å hindre alvorlige ulykker ved bruk av løfteinnretninger oppfordres rederier til å gå gjennom sine prosedyrer og rutiner for sikker operasjon av løfteinnretninger.
Spesielt anbefales det å vurdere eller revurdere følgende punkter:
- Utføre grundige risikovurderinger av løfteoperasjoner
- Installere grensebrytere for å forhindre klemskader
- Sikre tilstrekkelig opplæring av kranoperatører
- Merking av sikker sone for operasjon av løfteinnretninger
Høyt farepotensial

Senioringeniør Birthe Lill Eskevik i Sjøfartsdirektoratets avdeling for lasteskip og flyttbare innretninger uttalte seg før jul om faren ved bruk av løfteinnretninger.
– Dette er tungt, bevegelig utstyr hvor farepotensialet er høyt ved bruk. Om bord i mindre arbeidsbåter er støt- og klemskader på dekk en hendelsestype som går igjen, og ofte er vinsjer og kraner involvert.
Sjøfartsdirektoratet kom den gang med en påminnelse i forhold til kompetansekravene når det kommer til bruk av kran og vinsj:
- Rederiet har krav til dokumentert kranopplæring.
- Fra 1. januar 2024 gjelder krav til emneplan for kan og løft, i forbindelse med opplæring av fører. Dette er et tilleggskrav utover D6-kravene, og et minimumskrav for de som skal være fører av fartøyer med kran.
- Når mannskap på båt bruker løfteinnretning montert på kai, gjelder kvalifikasjonskrav etter arbeidsmiljølovgivningen for bruk av kranen. Hvis arbeidstaker ansatt i landbasert virksomhet bruker kran montert på båt, gjelder kvalifikasjonskrav etter skipssikkerhetsloven for bruk av kranen.