Investerer titalls millioner i spennende fartøy
Rederiet gjør sin største investering i et fiskefartøy noensinne. Det nesten nye fartøyet er svært avansert, men tilfredsstilte ikke kravene til den første eieren, og er i praksis et nytt fartøy.
I 2020 fikk det nederlandske rederiet Ekofish Group BV overlevert den kombinerte tråleren og snurrevadbåten «Turma Nova» av nederlandske Damen Maaskant Shipyard. Allerede ved levering besluttet rederiet at fartøyet ikke tilfredsstilte forventningene og leverte det tilbake til verftet.
Siden har fartøyet ligget ute for salg, blant annet hos Atlantic Shipping A/S i København. Selv om dette nok er det dyreste fartøyet Fruholmen Seafood AS i Tromsø noen gang har investert i, har de nok fått fartøyet til en svært god pris.
Dieselelektrisk fremdrift
Ifølge Atlantic Shipping er fartøyet rigget for dobbel trål og snurrevad. Det har en største lengde på 32 meter og bredde på ni meter. Hovedmotor er en Caterpillar med ytelse på 1300 hestekrefter, samt tre Caterpillar C18 hver med ytelse på 465 ekW/581 kVa 50Hz generatorer (956 kW). Siden det er dieselelektrisk fremdrift gir dette stor fleksibilitet i hvor mye energi som produseres. Propellen som har en diameter på 3430 millimeter er levert av nederlandske AMW. Baugpropell med ytelse på 110 kW er levert av Astram.
10 knop marsjfart
Kystmagasinet er ikke kjent med hva som var årsaken til at Ekofish returnerte nybygget. Men det oppgis at fartøyet har en marsjfart på ti knop. For et så nytt og moderne fartøy høres det lite ut, for fartøyet som skulle registreres med britisk flagg og fiske ut av Peterhead i Skottland.
«Turma Nova» er utstyrt med fabrikk levert av nederlandske AFAK Techniek BV, og har flakismaskin og et 230 kubikkmeter kjølerom.
«Turma Nova» har fire doble og en enkelt lugar.
Har solgt «Nesholmen»
Det nesten nye fartøyet er til utskifting av «Nesholmen», et 27 meter langt fartøy bygget ved Moen Slip i 1989. Dette fartøyet kjøpte nåværende reder Rune Blaschek i januar 2009. I desember samme år ble «Nesholmen» flyttet over i rederiet Fruholmen Seafood AS. I mai i år kjøpte snøkrabberederiet «Arctic Wolf» fartøyet.
Søknad om erverv av «Turma Nova» ble sendt 29 september. 4. oktober godkjente Fiskeridirektoratet søknad om erverv. Nytt navn på fartøyet som fortsatt ligger ved verft i Nederland er «Svenør».
Sparte titalls millioner
Ifølge søknad om erverv som Fruholmen Seafood AS har hatt Nova Shipping AS i Bergen til å håndtere, er det betalt 5,8 millioner euro (cirka 60 millioner kroner) for fartøyet som skal brukes til fiske etter torsk, sei og hyse med snurrevad og snøkrabbe med teiner.
Hvor stor rabatt Blaschek har fått i forhold til om han kjøpte et tilsvarende nybygg er vanskelig å si. Det koster å vente på et nybygg, og sannsynligvis har han spart flere titalls millioner på å kjøpe «Turma Nova» som er ubrukt, men ikke helt nytt fartøy, istedenfor å kontrahere et tilsvarende fartøy ved et verft. Den tre meter kortere tråleren «Monsun» som i sommer ble levert av Karstensens Skibsværft hadde en pris på rundt 65 millioner danske kroner, tilsvarende cirka 90 millioner norske kroner.
Skal «Svenør» utrustes for fiske etter snøkrabbe vil det innebære en del investeringer, da fartøyet ikke verken har tanker for levende lagring om bord eller fabrikk og rom beregnet på fryst krabbe.