Kjøper eldre garn og linebåt for tosifret antall millioner
Fiskebåtrederi går fra ganske nytt til ganske gammelt fartøy. Selv om ervervssøknad er innvilget, ønsker ikke rederiet å fortelle helt hvilke planer de har med utskiftingen.
Garn og linebåten Delfin bygget som «Gayser Senior» i 1983 ved Langsten Slip og Båtbyggeri AS i Tomrefjord i Møre og Romsdal, 34,9 meter land, 6,55 meter bred. «Delfin» fikk i 1992 installert fryseanlegg, og gjennomgikk i 2013 en større ombygging ved Fiskerstrand Verft. Hovedmotor er en Caterpillar med ytelse på 1300 hestekrefter installert i 2012. Nå har Bjørnhaug AS i Ålesund fått innvilget tillatelse til å kjøpe «Delfin».
Bytter ut 24 åring med 35 åring
Ifølge søknad om erverv, skal de skifte ut den 27,49 meter lange og 9 meter brede garnbåten «Bjørnhaug». Dette fartøyet ble bygget i 1998 ved Vestværftet i Hvide Sande i Danmark. Navnet var da «Nesejenta» og eier Nesefisk AS på Båly i Lindesnes i Agder. I 2011 ble «Nesejenta» solgt til Hauge Kystfiske AS på Skodje og fikk navnet «Hauge Junior». Deretter var Nordic Wildfish AS på Valderøya eier i en månedstid før Bjørnhaug AS på Vatne kjøpte båten og endret navn til «Bjørnhaug».
Hyppige eierskifter
Første eier av «Delfin» var Partrederiet Gayser Senior ANS på Godøya i Møre og Romsdal. I 2013 ble fartøyet kjøpt av sunnmøresselskapet Beitveit Havfiske AS på Kvamsøya i.
Ett snaut år senere ble båten solgt til Hauge Kystfiske AS på i Skodje, før den etter to måneder ble kjøpt av Delfin Fiskeri AS i Båtsfjord i april 2014. Godt to år senere, i august 2016, kjøpte Mikal Solhaug AS i Båtsfjord båten. Neste eier var Senjen Fiskeriselskap AS, med adresse på Husøy i Senja i Troms, men med reelle eiere på Stadlandet i Sogn og Fjordane. I august 2020 kjøpte Fruholmen Seafood AS i Tromsø «Delfin», men solgte videre til Myrefisk AS på Myre i Øksnes i Nordland 30. desember.
Igjen ble det et kort eierskap, da fartøyet allerede tre uker senere nok en gang ble kjøpt av Senjen Sjø AS. De selger nå fartøyet videre til rederiet AS Bjørnhaug på Vatne i Møre og Romsdal. Ifølge søknad om erverv, er det avtalt en pris på 22 millioner kroner for «Delfin». Det gjenstår å se om ikke «Delfin» igjen bare skal frakte kvoter før den selges på nytt. Ønsker Bjørnhaug AS å øke kvotegrunnlaget til fartøyet de har nå, er det vanlig å søke om kjøpe et fartøy med kvoter. Formelt for å skifte ut et eksisterende selskap. Deretter kan kvotene flyttes til fartøyet de allerede har.
Ønsker ikke å si så mye
En litt hemmelighetsfull Ola Gjermund Engeseth, daglig leder i rederiet Bjørnhaug AS, sier at det er plan om salg av «Bjørnhaug» og plan om å bruke «Delfin» i fiske. Men selv om ervervssøknad er innvilget er ikke kjøpet av «Delfin» gjennomført, forklarer Engeseth som ikke har lyst å fortelle om deres planer for fartøyene på et så tidlig tidspunkt.
«Delfin» ligger fortsatt for salg hos Remøy Skipsmegling AS. Dette skipsmeglingsfirmaet har også hjulpet rederiet med ervervssøknaden. På Remøy Skipsmegling sin nettside er det oppgitt at fartøyet selges med konvensjonelle kvoter, kyst og Nord-Norge.
«Delfin» har ifølge Fiskeridirektoratet rettigheter som i år har gitt dem kvoter på 420 tonn torsk, 261 tonn sei og 2296 tonn hyse. Av dette er bare 191 tonn torsk og 124 tonn hyse fisket.