Fikk Targa 35 registrert som fiskefartøy
28. april ble fartøyet «Holmen», en Targa 35, registrert i merkeregisteret som fiskefartøy. Eieren Fruholmen Seafood AS som eies av Rune Blaschek i Tromsø, søkte første gang i september 2019 om å få fartøyet godkjent.
I fjor høst skrev Kystmagasinet om problemene Rune hadde med å få godkjent fartøyet, en Targa 35, som fiskefartøy.
Fiskeridirektoratet mottok søknad første gang i september 2019 fra Fruholmen Seafood AS om ervervstillatelse. Søknaden ble avslått i januar 2020 med den begrunnelse at de ikke anså fartøyet som konstruert for å drive yrkesmessig fiske, særlig med hensyn på fartøyets utforming, dekksplass, lagringsmuligheter og generell egnethet.
Selv om selskapet, på tidspunkt for søknad, hadde fremvist det de anså som en gyldig fartøyinstruks, anså direktoratet ikke fartøyet som «egnet og utrustet» for å drive ervervsmessig fiske.
Leverte ny søknad
Etter avslag i 2020, ble det i fjor fremmet en ny ervervssøknad. I denne blir det gjort sammenligninger med sjarktypen Viknes 1030KS og lagt ved ny dokumentasjon. På en Viknes 1030KS er dekksplass konsentrert akter på fartøyet, og ikke bak og rundt rorhuset slik det er i tilfellet med Targa 35, argumenterte Fiskeridirektoratet region Nord, som også avslo denne søknaden.
Avslaget ble begrunnet i at «Holmen» LG7478 ikke oppfyller kravet om å være «egnet og utrustet» til å drive ervervsmessig fiske.
Targa bygges i Finland
Fartøyet, en Targa 35, har lengde som først ble oppgitt til 12,5 meter, men siden endret, og det er nå registrert i merkeregisteret med lengde 11,01 meter. Båten er bygget med aluminiumskrog ved OY Botnia Marin AB i Finland i 2012, og den er utstyrt med to stykk 2 x 330 hestekrefter Volvo Penta.
Det er mange mindre norske fiskefartøy, som har egenskaper som gjør at de fremtrer like mye som fritidsfartøy som fiskefartøy. En Targa 35 byr på bekvemmeligheter som få sjarker med samme størrelse har. Båten er ikke primært designet for fiske.
Planende båt med over 600 hester
En test gjort av Båtmagasinet viste at en Targa 35 med en cirka 600 hestekrefter holdt en fart på 34 knop. I den omstridte båten er det installert 660 hestekrefter. Lastet med noen tonn fisk i kontainere akter, blir farten neppe så høy, selv om den har v-skrog er en planende båt.
Registrerte dyre fritidsbåter som fiskefartøyer
I 2010 avslørte TV2 at fiskere, med Fiskeridirektoratets velsignelse, kunne kjøpe seg dyre fritidsbåter og registrere disse som fiskefartøy. Derved slapp de både moms og avgifter på blant annet drivstoff. Etter avsløringene har det kommet innstramminger, og det kan mistenkes at direktoratet har hatt disse avsløringene i bakhodet når de har vurdert om en Targa 35 kan brukes som fiskefartøy.
Ny klage førte frem
Ny klage direktoratet sentralt ble levert av Fruholmen Seafood As sin advokat i oktober i fjor. Basert på en gjennomgang av saken hvor det forelå gyldig fartøyinstruks, samt at fartøyet var tilstrekkelig utstyrt til å drive med fiske innen torsk, sei, hyse, kom direktoratet etter en konkret vurdering, under tvil, til at «Holmen» oppfyller vilkårene i deltakerloven og Fruholmen Seafood fikk ervervstillatelse.
Det presiseres at tillatelsen er gitt under forutsetning av at forholdene som fremgår av instruksen følges, og at det ikke foretas endringer på fartøyet. Dette kan ikke leses særlig annerledes at båten skal være utstyrt og brukes som fiskefartøy, ikke som fritidsfartøy. Etter det Kystmagasinet forstår er båten ikke tatt i bruk i aktivt fiske når dette skrives, men skal ifølge AIS ligge i Sandefjord.Sandefjord.
Kystmagasinet har forsøkt å kontakte Rune Blaschek for blant annet å få vite hva denne saken har kostet ham i advokatutgifter, og hva som var årsak til at han satset på dette båtdesignet. Blaschek har ikke besvart vår henvendelse.