Skipsrevyen
Lanserte handlingsplan for sjøsikkerhet
Tirsdag ettermiddag ble “Nasjonal handlingsplan for sjøsikkerhet” lansert i Oslo. Planen, som er utarbeidet av Sjøfartsdirektoratet i samarbeid med flere andre aktører, setter nullvisjonen – ingen omkomne eller hardt skadde – som et overordnet mål.
– Det langsiktige målet er at ingen skal miste livet eller bli hardt skadd når de jobber eller ferdes på havet, i tråd med Stortingets enstemmig vedtatte nullvisjon. Handlingsplanen blir et felles, og helhetlig, løft for sikkerheten til både fritidsbåtbrukere og arbeidstakere på sjøen, sier konstituert sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim.
Handlingsplanen er et samarbeidsprosjekt mellom Sjøfartsdirektoratet, Kystverket, Fiskeridirektoratet, Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) og politiet.
Tiltakene er utviklet i tett dialog med representanter for organisasjoner og bedrifter som representerer bredden av sektoren.
– Vi er glade for det gode samarbeidet som har vært mellom myndighetene og ulike representanter for næringen, og ser frem til fortsatt god dialog når tiltakene skal gjennomføres, sier Sørheim.
- Av tiltak som skal gjennomføres i handlingsplanperioden (fem år), nevnes:
- innføring av krav til nødstopp av fartøy og varsling ved fall til sjø
- tiltak for økt bruk av sikkerhetsliner og annet verneutstyr
- gjennomgang av rammevilkår og hvordan ulike regelverk kan bidra til å ivareta sikkerhet
- styrking og prioritering av tilsynsvirksomhet
- gjennomgang av kompetansekrav
Flere skadde
Ulykker knyttet til hardt skadde og omkomne på næringsfartøy har økt de siste fem årene. I 2023 ble det registrert 266 personulykker som har medført sykeavmønstring (arbeidsfratreden lenger enn 72 timer) og 10 omkomne.
Tilsvarende gjennomsnittsverdier for perioden 2019-2023 er henholdsvis 236 og 8.
Resultater fra spørreundersøkelsen om maritim sikkerhet (Sjøfartsdirektoratet, 2023a) viser at andelen som oppgir at de har vært involvert i en ulykke som kunne utviklet seg til en alvorlig ulykke ligger rundt 30 % i både 2019, 2021 og 2023.
På spørsmålet om de har vært involvert i en alvorlig ulykke, svarer ca. 4% - 5% ja på dette.
Ulykker av typen støt/klemskader og fall om bord utgjør 77 % av ulykkene som medfører arbeidsfratreden mer enn 72 timer, mens fallulykker er den vanligste årsaken til at man omkommer (51% de siste fem årene).
Representantforslag
Nullvisjonen for hardt skadde og omkomne på sjøen har sitt utgangspunkt i et representantforslag fremmet på Stortinget 01. februar 2021 om en visjon om at ingen fiskere skal omkomme på havet i fremtiden fra representantene Olve Grotle, Linda Hofstad Helleland og Lene Westgaard-Halle, alle fra Høyre.
Frem mot endelig vedtak i Stortinget den 08. april 2022 ble forslaget bearbeidet, slik at den vedtatte formuleringen lyder slik:
Stortinget stiller seg positiv til ein nullvisjon for næringane til havs, og ber om at regjeringa kjem tilbake til Stortinget på eigna måte, slik statsråden har gjort greie for i svaret sitt.
Omfattende arbeid
Konstituert sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim sier det er et omfattende arbeid som skal gjøres for å få gjennomført tiltakene de neste fem årene.
– Vi har tro på at det godt forankrede og kunnskapsbaserte arbeidet som ligger til grunn, gir oss et godt utgangspunkt og mulighet til å prioritere innsatsen vår fremover, sier han.
Handlingsplanen inneholder også tiltak fra aktører utover de statlige etatene som er nevnt. Blant annet har Redningsselskapet, Flyte, Av-og-til og Sjømannsforbundet meldt inn tiltak. Sørheim gir uttrykk for at de har vært opptatt av å utfordre både seg selv, men også de ulike samarbeidspartnerne våre i næringen til å forplikte seg til å gjennomføre egne tiltak.
– Vi åpner også for å ta inn nye aktører og tiltak i handlingsplanen underveis, og utfordrer alle som kan bidra til økt sikkerhet på sjøen til å ta kontakt, avslutter Sørheim.
Nasjonal handlingsplan for sjøsikkerhet starter formelt 1. januar 2025.
Hele handlingsplanen kan leses her.