Sjøfartsdirektoratet gjør oppmerksom på farene ved bruk av kran og vinsj.

Frykter dødsulykker på mindre arbeidsbåter

Støt- og klemskader på dekk går igjen på mindre arbeidsbåter, og har stort skadepotensiale. Derfor må man vite hva man gjør når man utfører løfteoperasjoner med kran og vinsj.

Publisert Sist oppdatert

– Dette er tungt, bevegelig utstyr hvor farepotensialet er høyt ved bruk. Om bord i mindre arbeidsbåter går støt- og klemskader på dekk en hendelsestype som går igjen, og ofte er vinsjer og kraner involvert,  sier senioringeniør Birthe Lill Eskevik i Sjøfartsdirektoratets avdeling for lasteskip og flyttbare innretninger i en sak på deres nettsider.

Senioringeniør Birthe Lill Eskevik i Sjøfartsdirektoratet.

Slike hendelser må fortsatt ha et fokus ute på fartøyene og i rederiene. Mannskap må ha riktig kompetanse om utstyret de skal bruke. Alle involverte i en løfteoperasjon må også gjennomgå en plan før utførelse.

Sjøfartsdirektoratet publiserte nylig en egen «Læring av hendelse», etter at en matros pådro seg brudd i armen i forbindelse med en fortøyningsoperasjon på et oppdrettsanlegg.

Viktig å vurdere risikoen

Alle skal også være kjent med hvor trygg og utrygg sone er, før kran og vinsj tas i bruk. Eskevik understreker at de som gjennomfører løfteoperasjoner minst må ha gjennomført intern opplæring på utstyret som finnes om bord, og begrensningene for dette.

Trolig skjer det også flere nestenulykker, som ikke rapporteres inn.

– Ved å danne seg et bilde av risikoen og lære av hendelser, kan man øke sikkerheten ved målrettede tiltak om bord. I alle tilfeller er det viktig at det internt i rederiene er gode rutiner, og kultur, for innrapportering av nestenulykker og ulykker, avslutter Birthe Lill Eskevik.

Sjøfartsdirektoratet kommer også med en oppfriskning i forhold til kompetansekravene når det kommer til bruk av kran og vinsj:

  • Rederiet har krav til dokumentert kranopplæring.
  • Fra 1. januar 2024 gjelder krav til emneplan for kan og løft, i forbindelse med opplæring av fører. Dette er et tilleggskrav utover D6-kravene, og et minimumskrav for de som skal være fører av fartøyer med kran.
  • Når mannskap på båt bruker løfteinnretning montert på kai, gjelder kvalifikasjonskrav etter arbeidsmiljølovgivningen for bruk av kranen. Hvis arbeidstaker ansatt i landbasert virksomhet bruker kran montert på båt, gjelder kvalifikasjonskrav etter skipssikkerhetsloven for bruk av kranen.