Feil bruk av slange kan føre til brann i maskinrom.

Unngå brann i båt - sjekk slanger

Sjøfartsdirektoratet ber alle rederier om å se til at slanger som er montert, eller skal monteres, i tilknytting til maskin og i maskinrom om bord på rederiets fartøy, er typegodkjent og montert i henhold til leverandørens monteringsveiledning.

Publisert Sist oppdatert

Dette gjelder spesielt alle typer slanger og montering der en skade eller brudd på slange kan medføre sprut av olje eller andre lett antennelige væsker til varme overflater.

Slangebrudd og oljesprut årsak til brann i fartøy

Etter brann i maskinrommet om bord i et fartøy, er direktoratet gjort kjent med at slangebrudd, og påfølgende oljesprut på varme overflater, var årsak til brannen. Derfor har Sjøfartsdirektoratet sendt ut et rundskriv om korrekt bruk av slanger på båt.

Slangen som var brukt om bord var ikke beregnet for bruk om bord i fartøy, den var beregnet for industrielt bruk, og slangen var ikke montert i henhold til monteringsveiledning fra leverandør.

Anbefaler kartlegging og risikovurdering

Det må gjennomføres kartlegging og risikovurdering av varme overflater som kan medføre fare for brann. Sjøfartsdirektoratet anbefaler også at varme overflater, slanger, rør, koblinger og lignende beskyttes og isoleres.

De viser også til MSC.1/Circ.1321 - 11 June 2009 "Retningslinjer for tiltak for å forebygge brann i maskinrom og lastepumperom":

"Slanger skal konstrueres i samsvar med en anerkjent standard og være godkjente for den tiltenkte bruken når det gjelder brannmotstand, trykk, temperatur, væskekompatibilitet og mekanisk belastning, inkludert impuls der det er aktuelt.

Slanger skal monteres i henhold til produsentens instruksjoner, med hensyn til: minimum bøyeradius, vridningsvinkel og orientering, og støtte der det er nødvendig. På steder der slanger er eksponert for ytre skader, skal det være tilstrekkelig beskyttelse. Etter montering skal systemet brukes med maksimalt trykk og kontrolleres for mulige funksjonsfeil og lekkasjer."