Kostbar forsinkelse ved tyrkisk verft
Igjen er det søkt om forlenging av ervervstillatelse og tillatelse til å bruke leiefartøy for et fartøy under bygging i Tyrkia. Forsinkelsene bare øker, og det har vært vanskelig å få skriftlige bekreftelser fra verftet.
– Jeg vil berømme direktoratet for god og rask saksbehandling, sier advokat Ask Økland i Pelagisk Forening til Kystmagasinet. Ikke minst er han fornøyd med at rederiet igjen har fått et positivt vedtak.
Nybygget «Julie Pauline» er forsinket med langt over ett år. I mars skrev Kystmagasinet om forsinkelsene som gjorde at de måtte søke om forlengelse av tillatelse til å bruke leiefartøy. Forlengelse gis ikke automatisk, og det skal være dokumentasjon på årsakene til forsinkelsene. Det er nå gitt tillatelse til å bruke leiefartøyet «Jens Kristian» frem til årsskiftet.
– Årsaken til den store forsinkelsen er korona og koronarestriksjoner ved verftet og hos underleverandører. I tillegg har det skjedd ytterligere forsinkelser i byggeprosessen flere ganger. Dette har vært, og er problematisk for rederiet.
– Den siste forsinkingen har ført til at båten går fra Tyrkia i vinter, i stedet for i sommerhalvåret. Det fører til ytterligere forsinkinger. I en slik situasjon er det positivt at direktoratet viser hensyn og gir tillatelse til å fortsatt bruke leiefartøy, sier Økland.
Ifølge Økland har pandemien, og krigen i Ukraina, gjort at ting tar mye lengre tid enn det gjorde tidligere. Derfor mener Økland at det bør vurderes endringer i regelverket tilpasset slik verden nå er.
Vegrer seg mot å gi skriftlige bekreftelser
Han forteller Kystmagasinet at generelt er det også mange verft som vegrer seg for å bekrefte forsinkelser skriftlig. Det er redde for at dette kan bli brukt mot de i forbindelse med krav om dagbøter og erstatninger knyttet til forsinkelser. Dette fører igjen til at rederier noen gang får problemer med å dokumentere forsinkelsene når det må søke om forlenging av tillatelse til å bruke leiefartøy
– Ansvaret for forsinkelser ligger selvsagt hos verftet, men store forsinkelser er selvsagt svært alvorlig for rederiet. Nybygget er over ett år forsinket. Hadde ikke rederiet Vidjenest AS fått tillatelse til å bruke leiefartøy, ville de vært helt uten inntekter. Ett år uten inntekt er selvsagt dramatisk for alle bedrifter uansett bransje.
– Tillatelse til å buke leiefartøy reduserer tapet forsinkelsene forårsaker, men fører likevel til milliontap for rederiet. Derfor håper vi at båten ikke blir ytterligere forsinket, sier Økland.
44 meter kystfiskefartøy
«Julie Pauline» er en kombinert snurrevad- og ringnotbåt designet av Seacon AS i Måløy. Lengden er 44 meter og bredden 9,5 meter. Fartøyet ble sommeren 2019 kontrahert av rederiet «Vidjenes» i Båtsfjord i Finnmark ved det tyrkiske verftet Özata. Ved årsskiftet ble det sjøsatt, og det var forventninger om at ny leveringsdato skulle holde. Men etter flere tidligere forlengelser er tillatelsen igjen forlenget.
En måneds seilas til hjem
Når, og om «Julie Pauline» blir overlevert 31. oktober som nå er oppgitt som overleveringsdata av Özata gjenstår å se. Fra skipet seiler fra Tyrkia vil det trenge en måneds tid på seilasen. Etter ankomst til Norge skal «Julie Pauline» først til Lofoten Hydraulikk AS for å få sluttført arbeid på det hydrauliske anlegget, vakuumanlegg og pumper. Det betyr at det vil gå et par måneder fra overlevering til fartøyet er klart for fiske.