Covid-problemer for nybygget «Julie Pauline»
Covid har skapt store forsinkelser mange nye fiskefartøy. Noen er forsinket med måneder, andre med år. For rederne skaper dette både byråkrati og bekymringer. «Julie Pauline» som bygges i Tyrkia er ett år forsinket. Rederiets kamp mot byråkratiet illustrerer problemene Covid-pandemien skaper.
Lovgivning og forskrifter knyttet til bygging av nye fiskefartøy er ikke laget for problemene en pandemi har skapt. Samtidig skal Fiskeridirektoratet som gir tillatelser til erverv av nybygg og til bruk av leiefartøy mens et fartøy bygges, sørge for at reglene følges og ikke utnyttes.
I januar i 2019 søkte rederiet Vidjenes AS om generell utskiftingstillatelse fartøyet «Kildin». Denne ble innvilget i mars 2019 med varighet i to år. I oktober samme år ble det gitt ervervstillatelse for et nybygg til utskifting av «Kildin». Nybygget ble bestilt ved Özata Shipyard i Tyrkia.
Strenge regler
Regelverket er slik at det nå søkes om generell er utskiftingstillatelse om rederiet skal kunne søke om bruk av leiefartøy under byggetiden. Dette gir rederen den fordel at fartøyet som skiftes ut kan selges før nybygget er ferdig. Samtidig får rederen mulighet til å fiske kvotene med innleid fartøy.
Reglene er strenge, for blant annet å forhindre at rederier utnytter ordningen slik at de fisker uten egentlig å ha noe nybygg under bygging. I praksis vil det si at kvotene flyttes til et leiefartøy. Kystmagasinet har sett eksempel på søknad om bruk av leiefartøy hvor det har vist seg at det ikke er inngått avtale med verft om nytt fartøy. I dette tilfellet var det lagt med en signert kontrakt på et fartøy som ikke skulle bygges.
Søkt om forlenging flere ganger
På foråret 2020 rammet Covid-pandemien. Det ble tidlig på høsten 2020, klart at det ville ta lengre tid enn planlagt å ferdigstille «Julie Pauline». I september ble det søkt om forlengelse av den generelle utskiftingstillatelsen og ervervstillatelsen. Direktoratet hadde ingen problemer med å innvilge søknaden samme dag som den ble mottatt. Rederiet fikk pusterom frem til 31. desember.
Vidjenes AS søkte i desember 2020 om å benytte «Kildin» som leiefartøy. Fartøyet var avtalt solgt, og det skiftet eier i midten av januar i fjor. Tillatelse til å bruke det solgte fartøyet som leiefartøy ble innvilget i slutten av januar.
På dette tidspunktet var det dokumentert forsinkelse på nybygget på grunn av Covid-19, og ny forventet leveringsdato var satt til september 2021. Direktoratet innvilget derfor tillatelse til å benytte «Kildin» som leiefartøy fra vedtaksdato 26. mars 2021 og frem til og med 15. september 2021.
27. august 2021 ble det søkt om å bruke et annet leiefartøy, «Jens Kristian». Tillatelse ble gitt i september i fjor. På vedtakstidspunktet forelå det ny forventet leveringsdato den 31. desember 2021 for «Julie Pauline». Tillatelsen til å benytte «Jens Kristian» som leiefartøy, ble derfor gitt fra vedtaksdato 17. september 2021 og frem til og med 31. desember 2021.
Overraskende avslag
Pandemien fortsatte å skape nye forsinkelser. Igjen måtte verftet varsle rederiet om ytterligere forsinkelser. Den 9. desember i fjor, ble det på nytt søkt om forlengelse av leieperioden med bruk av «Jens Kristian» frem til 31. mai 2022.
Da kom overraskelsen. Søknaden ble avslått 22. desember 2021. Fiskeridirektoratet region Nord, begrunnet avslaget med at leveringsdato i henhold til kontrakten er 1. mai 2021 og at leveringen er blitt utsatt til 1. september 2021, og videre til 31. desember 2021. Ifølge avslaget kunne ikke Fiskeridirektoratet forlenge leiefartøytillatelsen utover 2021.
Avslaget kunne påføre rederiet ytterligere tap
Rederiet sto plutselig i den situasjon, at de ikke hadde fått levert noe nybygg, og uten å kunne bruke leiefartøy ville de ikke få fisket kvotene. Ble avslaget opprettholdt måtte Vidjenes se seg nødt til å kjøpe et annet fartøy. Dette ville så måtte selges når «Julie Pauline» blir levert. I en slik situasjon ville ikke rederiet ha mulighet til å flekse femten prosent kvoten for 2021 i 2022. Det ville påføre ytterligere tap. Det var heller ikke gitt at det ville være mulig å få kjøpt en egnet båt og få tak i mannskap på så kort tid.
Både skipsmegler Johan S. Olsen i OSO Maritim og advokat Ask Økland i Pelagisk Forening klaget på vegne av rederiet 23. desember. I klagen ble det lagt vekt på at forsinkelsen skyldes Covid-19 og at verftet, inkludert underleverandører har mangel på folk, materiale og utstyr for å få ferdigstilt fartøyet. Dette er forhold som er utenfor rederiets kontroll.