Dette må være Norges dyreste pelagiske fartøy
Nye «Libas» som ble levert i fjor, sterkt forsinket, hadde en kostnad på godt over 350 millioner kroner. «Sunny Lady» som skulle vært levert av det tyrkiske verftet Cemre i fjerde kvartal i fjor, vil antakelig koste noenlunde det samme. Prisen på nye «Trønderbas» er enda høyere.
Kystmagasinet har tidligere skrevet om nye «Trønderbas» som ble kontrahert ved Westcon i Ølen. Men foreløpig har lite vært kjent både om utstyr og pris. Kystmagasinet har fått innsyn i søknad om erverv. Der oppgis det flere detaljer om det 73,3 meter lange, 16 meter
Skal laste over 2000 kubikkmeter
«Trønderbas» blir ifølge søknaden utstyrt med en Wärtsilä 8V31 hovedmotor med uytelse på 7020 hestekrefter. Total lastekapasitet blir på 2185 kubikkmeter i RSW-tanker.
Entec Evotec har opplyst at de skal levere en komplett elektrisk vinsjepakke til «Trønderbas». I denne vinsjepakken inngår også Evotec MulitSoft Trawl, som reduserer energikonsumet til vinsjene.
Skal fiske på mange fiskeslag
Driftsplanene for nybygget omfatter fiske med ringnot og pelagisk trål etter Nvg-sild, Nordsjøsild, makrell, lodde, kolmule, vassild, hestmakrell og havbrisling. Fisket skal foregå i Norskehavet. Nordsjøen, Barentshavet og på fiskefeltene vest av Storbritannia og Irland, samt langs norskekysten, opplyser rederiet i søknaden.
Mye lån og lav egenkapital
For å realisere nybygget har rederiet og datterselskaper pantsatt det meste av sine eiendeler som sikkerhet. Med dette som sikkerhet har Sparebank 1 SMN gitt et lån på 400 480 000 kroner, mens rederiet stiller med 35 millioner kroner i egenkapital.
Mer enn noe annet viser engasjementet til rederiets bank at de har tro både på eierne og på fremtiden for pelagisk fiske. Med en samlet pris på 435 480 000 millioner kroner, er dette sannsynligvis det dyreste pelagiske fartøyet kontrahert eller bygget for norsk reder til dags dato.
Prisen kan bli høyere
Kostnaden på fartøyet kan gjerne bli høyere enn oppgitt, avhengig av hvilke ekstraarbeider som blir utført, og om det blir gjort endringer i utstyrsspesifikasjonene.
Nye «Trønderbas» er til utskifting av det 68,25 meter lange, 14 meter brede, fartøyet med samme navn. Det ble levert i 1999 av samme verft, Westcon, som skal bygge nye «Trønderbas». For dette verftet er nybygget en fjær i hatten i en tid hvor norske vært har slitt i konkurransen med tyrkiske verft og danske Karstensens Skibsværft om kontraktene på store pelagiske fiskefartøyer.
Westcon kunne tidligere i år opplyse at de hadde fått kontrakt på bygging av en svært avansert og miljøvennlig tråler med lengde på 73,3 meter for rederiet Bluewild i Ålesund. De har som ett av få norske verft en solid ordrereserve på store norske fiskefartøy.