Nå blir det sjarker i tillegg til tre store pelagiske fartøy
Familien eier tre store pelagiske fartøy, samt noen mindre sjarker. Nå satser de også på fiske med sjark. En fem år gammel sjark er kjøpt tidligere i år, og en ny er bestilt.
Den lille sjarken «Veslemøy» er bygget i 1982 og utstyrt med en motor som yter 50 hestekrefter. Lenden er 7,92 meter og bredden 2,60 meter. Ingen stor båt og sikkert moden for utskifting. Nå har Lie-familien på Sotra og i Øygarden utenfor Bergen bestilt en ny flott 11-meter lang sjark.
«Veslemøy» eies av Fish and Ships på Kolltveit i Øygarden utenfor Bergen. Den har tillatelse Kystmakrell – garn/snøre under 13 meter, hjemmelslengde 9,77. Kvoten i år er på 116 tonn, hvorav bare et par tonn er fisket og levert 22. august.
Fish and Ships er eid av fire medlemmer i Lie-familien. På eiersiden er blant annet Ole Christian Lie med 20 prosent. Han er daglig leder i familierederiet Liegruppen Fiskeri (eid av Ligruppen AS) som har de pelagiske fartøyene «Libas», og «Ligrunn», samt «Liafjord» som er under bygging.
Godt utstyrt sjark
Den nye sjarken er bestilt ved Nor-Dan Marine AS. Sjarken får en lengde på 11,05 meter og bredde på 4,15 meter. Den vil ha et isolert lasterom på 18 til 20 kubikkmeter.
Det var da kontrakt ble inngått ikke avgjort om motor skulle være en Volvo D8 med ytelse på 355 eller 425 hestekrefter. Heller ikke om SCR-anlegg skulle installeres. Ekstra kostnad for den største motoren og SCR-anlegg er etter det Kystmagasinet forstår 250 – 300 000 kroner. Motoren blir koblet til et ZF 286 IV-gir og en firebladet propell.
Sjarken vil ha to lugarer, og styrhus og lugarer polstret i hvit skai. Byssen er ferdig utstyrt og det er en salong med bord og to benker. Det følger også med en flott pakke med elektronikk som radar, AIS. VHF, GPS satelittkompass, ekkolodd og annet utstyr. Redningspakken består blant annet av redningsflåte, vester, livbøye, en overlevelsesdrakt, håndholdt VHF, radartransponder, skipsmedisin og nødpeilesender.
Prisen for sjarken er rundt 4,7 – 5,0 millioner avhengig av motorvalg og eventuelle tilleggsarbeider. Ett salg av «Veslemøy» vil ikke innbringe noe i nærheten av denne summen.
Søkt om leiefartøy
Det er søkt om å bruke fartøyet «Kalsøyfisk» som leiefartøy i byggeperioden. Det er også søkt om å slette «Veslemøy» i merkeregisteret i slutten av august, men fartøyet er per dato fortsatt ikke slettet. Denne eldre sjarken ble kjøpt ved årsskiftet 20/21 og blir nå skiftet ut. Tidligere i sommer overtok også et annet selskap i familierederiet en 7,98 meter lang sjark bygget i UAB Linor i Litauen i 2017. Denne brukes i følge søknad om erverv til fiske med teiner og garn etter krabbe, sjøkreps og fisk ved Sotra.
Det blir interessant å se om det blir gitt tillatelse til å bruke «Kalsøyfisk», en 11-metring som leiefartøy for et fartøy med lengde på 7,92 meter. Det fremkommer ikke av direktoratets postjournal at tillatelse er gitt. Direktoratet har i senere tider vært svært strenge i tolkningen av regelverket for leiefartøy knyttet til nybyggingsordningen. Ett leiefartøy skal være knyttet til lengden på fartøyet som skiftes ut, og ikke gi fordeler kapasitetsmessig.
Lie-familiens fartøyer:
Ikke navn, 11,05 meter, kontrahert ved Nor-Dan
«Ligrunn», 64 meter, bygget 2013
«Libas», 86 meter, bygget 2021
«Liafjord» 74 meter, kontrahert ved Cemre i Tyrkia
«Veslemøy», 7,92 meter, bygget 1982, skal skiftes ut
«Larstein», 14,99 meter, bygget 1993
«Lieholmen», 7,98 meter, bygget 2017, kjøpt 2022
«Liafjord» 71 meter, kontrahert ved Cemre i Tyrkia
NB. Artikkelen er korrigert. Det sto i første versjon at Ole Christian Lie var største aksjonær. Det korrekte er at han har eier andel på 20 prosent, likt de øvrige fire aksjonærene.