Tyrkisk verft med suksess blant norske kystfiskeredere
Uten fanfare og pressemeldinger har fartøyet «Dosær» blitt innmeldt i merkeregisteret og kommet i fiske. Båten er en spennende blanding av tyrkisk ingeniørarbeid og norsk utstyr. Den er en av en rekke tyrkisk bygde mindre fiskefartøyer som norske redere har fått bygget i Tyrkia siste tre år.
Dosær» er nok et eksempel på at norske verft og båtbyggere bør forberede seg på økt konkurranse fra Tyrkia i segmentet for båter med lengde fra åtte til femten meter.
Like ved grensen til Syria
Verftet Akdeniz Gemi Insa Sanayi ligger ved den tyrkiske Middelhavskysten, bare seksti kilometer fra grensen til Syria. Nesten i det stille, har de i løpet av kort tid levert minst seks nybygg til norske fiskere.
Nå skal verftet delta på Nor-Fishing, klar til å kapre flere ordrer. Det siste fartøyet som er bestilt er et nybygg med lengde på 10,95 meter og bredde på 5,50 meter. Båten skal leveres i oktober.
Tjente fire millioner
Kystmagasinet har tidligere skrevet om fartøyet «Fifty-Fifty» som ble kontrahert av Knut Skjong fra Vigra. Ifølge kontrakt var prisen på fartøyet som Skjong kontraherte i 2019 bare 545.000 euro, tilsvarende 5,7 millioner kroner med gjeldende kurs på euro. Han solgte etter få måneder fartøyet for 10,25 millioner kroner. Han tjente med andre ord flere millioner på salget.
Til Kystmagasinet har Skjong uttalt at han vurderer å pensjonere seg. På den annen side var prisen han fikk, nesten for god til å ikke selge nybygget. Søsterfartøyet «Dosær», som ble levert i vår bare få måneder etter «Fifty-Fifty», ble kjøpt av Romsdal Fisk AS for 9,5 millioner kroner. Formeldt inngikk Romsdal Fisk AS en kontrakt med Ægir Boats AS, ikke verftet om kjøp av fartøyet.
Mange norske leveranser
Nå er nok et nybygg bestilt ved verftet. Det blir utstyrt med en fremdriftspakke levert av Nogva. Den inkluderer en Scania DI13 med ytelse på 400 hestekrefter og eksosrensing i henhold til IMO TIER 3 kravene.
Hovedmotor skal kobles til et Nogva HC-285 gir og en Nogva vribar propell. Nogva leverer et aggregat med ytelse på 23,4 KW bygget på en Nanni Diesel.
Sleipner leverer en baugpropell med ytelse på 50 hestekrefter, mens skipperstolen kommer fra Alu-Design. Ferdig installert elektronikk er i hovedsak fra Furuno, mens Olex leverer en full pakke. Pyroaggregat sørger for gulvvarme, mens lyskaster er av merket Luminell.
Båten er designet av tyrkiske VOL Marine Ship Technologies. Det kan også legge til at dekkskranen er tyrkisk av type Amco Veba 805.
Imponerende antall båter på kort tid
Blant båtene Adeniz tidligere har levert til norske redere er «Junior» med lengde 7,95 meter og bredde fire meter. Det største fartøyet er «Athena» med en lengde på 14,98 meter og bredde på sju meter, mens «Resaflu» som først var registrert som «Fifty-Fifty», «Vestvåg», «Dosær» og «Skotningen» alle har en lengde på 10,95 meter og bredde på 5,50 meter. «Skotningen» ble levert i 2019, «Junior» i 2020 og «Vestvåg», «Fifty-Fifty» og «Athena» i fjor. I år er foreløpig fartøyet «Dosær» levert, og enda ett skal leveres til norsk reder i oktober.
Litt forvirrende struktur på markedsapparat
Båtene markedsføres på en webside med navnet Barents Boat. Eier av domenet er Christom AS som eies av Tom Ivar Mathisen fra Troms og Christoffer Opeide Sverresvold fra Oslo. De eier også firmaet firmaet Ægir Boats AS. Dette selskapet ble etablert som Akdeniz Norway AS i 2020, men skiftet etter sju måneder navn til Ægir Boats AS.
Romsdal Fisk AS skrev kontrakt med Ægir Boats AS i april om levering av «Dosær». Kjølen på båten ble lagt allerede i juni 2022. Siden båten først ble solgt i april i år er den enten blitt kansellert av annen kjøper eller bygget på egen regning. På Facebook opplyser Barents Boat at det er Hummelsund Maritime AS som nå megler båtene, og det er derfor de som skal kontaktes om noen ønsker å kjøpe.