Stor jobb - flere store oppdrag på gang
MELBU: «Julie Pauline» har vært et av mange store prosjekt for Melbu Systems de siste årene.
– Dette har vært en bra stor jobb for oss, med mye utstyr og tekniske løsninger, sier daglig leder hos Melbu Systems, Einar Pettersen.
Laser- og kameravisjon
Bedriften har
designet og levert hele fabrikken om bord på «Julie Pauline». Det innebærer
full bløgge- og sløyelinje med fire sløyemaskiner, og sorterings- og vektsystem
som scanner av fisken.
Scanneren er utviklet hos Melbu Systems. Ved hjelp av laser- og kameravisjon tar den om lag 300 bilder av hver fisk, og estimerer antall, vekt og størrelse på fisken.
30 - 60 fisk i minuttet
Salgssjef Magnus Steien forteller at scanneren også kan gjøre artsbestemmelser, men dette har ikke vært noe rederiet har ønsket ettersom de sorterer fisken på forhånd. Selskapet har også stått for tavle og styresystem med touch-skjermer til fabrikken.
Sløyemaskinene har en kapasitet på mellom 30 og 60 fisk i minuttet, avhengig av størrelsen. De er beregnet for mindre fisk, mellom 30 og 75 cm, som tilsvarer fisk opp til ca 3 kg. Større fisk bløgges og sløyes for hånd. Fisken lagres deretter i bulk, samt at biprodukter, som lever og rogn, tas vare på i egne tanker.
Bygget i komponenter
Fabrikken ble bygget i komponenter på Melbu, og skipet til verftet i Tyrkia i god tid. Selve montering av fabrikken er gjort i samarbeid med verftet. Verftet har strekt kabler og lagt det elektriske anlegget til fabrikken, mens personell fra Melbu Systems har stått for selve monteringen.
Etter at båten kom til Stadyard og
Norge gjenstod prøvekjøring og funksjonstesting av fabrikk og utstyr.
I prosjektet med
«Julie Pauline» har de jobbet mye opp mot Seacon, som er skipsdesigner, i
tillegg til selve verftet.
– Vi har hatt et bra samarbeid og dialog med verftet, som har bistått oss med
blant annet bosted når vi har vært i Tyrkia, kan Pettersen fortelle.
Mange utsettelser
De siste årene har
Melbu-selskapet jobbet med flere større prosjekter til norske fiskefartøy.
«Vikanøy» som ble levert i 2021, og «Skreigrunn», «Nord-Fugløy» og «Arnøytind»
som er under utrustning ved henholdsvis GOT Skogsøy, Larsnes Mek Verksted og
Stadyard, samt «Elias Johan» og «Axel Johan» som begge bygges ved Vestværftet i
Danmark.
– Det har vært mange utsettelser på mange av prosjektene, og nå kommer alle på løpende bånd. Det gjør at vi er inne i en hektisk tid, sier Pettersen.
Tidlig inn i prosjekter
Salgssjef Magnus Steien og Pettersen forteller at det i hovedsak er rederne som kontakter dem for tilbud, gjerne før kontrakt med verftet er underskrevet.
– Det er mange rederier som har planer om nybygg og kontakter oss tidlig for en best mulig løsning. Rederne har alltid en formening om hvordan fabrikken om bord skal være, og ønsker oss tidligst mulig inn i prosessen, sier han videre.
– Ved å være tidlig inne i prosjektfasen med designere, har vi gode forutsetninger for en god fabrikk som gir optimale og effektive arbeidsforhold. Gjerne med et personlig preg. Dette er hjerte i produksjonen og kvalitet er viktig for å få ut merverdier av fangsten, sier Steien.