Klima- og miljøminister Andreas Bjelland mener det er viktig å sette krav for skipsfarten og sørge for at de seiler med rene skrog.

Foreslår krav om vask av skrog

Med skipsfart over alle verdenshav følger fremmede marine arter som fester seg på skipene og føres inn i nye økosystemer, noe som er en trussel mot miljøet i havet. Norge tar derfor initiativ i FNs sjøfartsorganisasjon (IMO) for å få på plass et globalt bindende krav som hindrer spredning av fremmede arter.

Publisert
Andreas Bjelland Eriksen (Ap) (t.h.)

– Spredning av fremmede arter er en trussel mot miljøet i havet. Derfor er det viktig å sette krav for skipsfarten og sørge for at de seiler med rene skrog. Dette er mulig med effektiv og miljøvennlig skrogvask. Da hindrer vi at artene sprer seg, samtidig som at vi reduserer klimagassutslipp ettersom skipene bruker mindre drivstoff når skrogene er glatte, sier klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen. 

Det er regjeringen som kommer med nyheten på sine nettsider. 

Begroing av skipsskrog fører til at fremmede arter av alger, bløtdyr og skjell sprer seg. I Norge er japansk drivtang et eksempel på en art som mest sannsynlig har kommet med skip.

Da Naturavtalen ble inngått i desember 2022, ble alle land enige om et mål om å redusere spredningen av fremmede arter.

Norge har nå sendt inn et konkret forslag til IMO, og har fått med Canada, Fiji, Finland, Frankrike, Mexico, Peru og Sør-Korea som medforslagsstillere.

I påvente av internasjonale krav har Klima- og miljødepartementet også gitt Sjøfartsdirektoratet i oppdrag å utarbeide nasjonale regler om begroing på skipsskrog.

Gode muligheter for Norges maritime industri

Norsk maritim industri har utviklet teknologier for effektiv og miljøvennlig skrogvask, og kan levere gode løsninger uten at fremmede arter blir sluppet ut i havet. Dette er derfor også en sak der Norge har mulighet til å skape en lønnsom grønn maritim industri.

– Som en stor havnasjon er det vår plikt å ta vare på havmiljøet. Samtidig vil et slikt krav være svært positivt for norsk maritim næring. Jeg har stor tro på at vi får gjennomslag for forslaget vårt. Dersom vi lykkes, vil Norge være en pådriver i de kommende forhandlingene, sier klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen.

Norges initiativ skal behandles av IMOs miljøkomité fra 7.–11. april i år.