Flere opphevelser av inndratt fangst
Fem fartøy får tilbake millioner etter endret praksis for fangstinndragning.
– Dette er et stort gjennomslag og minst fem fartøy har til nå fått opphevet inndragningsvedtak på mer enn 7,6 millioner kroner som følge av gjennomslag etter klagebehandling. Det sier advokat i Norges Fiskarlag Ståle Hellesø i en sak på Fiskarlaget sine nettsider.
Flere av sakene er mange år gamle og tydeliggjør at dette er et saksområde Fiskarlaget har arbeidet med over tid.
Essensen i sakskomplekset er at all fangst fra fartøyet har blitt inndratt der det ved kontroll av fangst har vist seg at fangsten består av mer enn tillatt kvantum over minstemål.
– Endelig ser det ut som denne feilaktige og urimelige praksisen blir endret. Det sa Hellesø da Fiskarlaget onsdag kunne offentliggjøre at han på vegne av «Brattskjær» har fått medhold i den første av klagesakene. Rederiet fikk inndratt hele fangstverdien på nær tre millioner av Fiskeridirektoratet.
Ståle Hellesø sier han i nærmere 20 år har påpekt at praksisen fremstår som en klar straff, men uten dom.
Hellesø har i sitt arbeid påtalt at det ikke er hjemmel i Havressursloven § 54 å betrakte hele fangsten som ulovlig når det foreligger overtredelse av minstemålsreglene og at man må avgrense inndragningen til den delen av fangsten som er over tillatt minstemålsgrense. Han har i tillegg vist til at inndragning av hele fangstens verdi, både den lovlige og ulovlige, er i strid med Den europeiske menneskerettighetskonvensjon fordi dette klart oppfattes som en straff.
I alle de aktuelle sakene har han også vist til at det ikke var bevist med klar sannsynlighetsovervekt at minstemålsbestemmelsen var brutt i det hele tatt. Han har også påpekt at det var flere feil og feilkilder i lengdemålingene av fisken under kontrollene. Dermed oppfylte ikke Fiskeridirektoratet med en slik praksis sin bevisbyrde.
Begge disse momentene er det gitt medhold i. Først i departementets klagevedtak i Brattskjær-saken og deretter i klagebehandlingen hos Fiskeridirektoratet i fire andre tilfeller.
Inndragningsvedtak opphevet etter klagebehandling
Totalt: 7 609 130 NOK
– Jeg vil derfor ikke nøle med å definere dette som en viktig prinsipiell sak og avgjørelse, sier Ståle Hellesø.
Disse har nå fått gjennomslag etter klagebehandling: Herøyfjord, Ligrunn, M. Ytterstad, Brattskjær og Trønderhav.
Strålende fornøyd
Trønderske «Brattskjær» og rederiet Newi AS var de som først fikk sin sak opphevet.
Reder Odd Marvin Nergård sier han hele tiden har oppfattet at de har en god sak, men at det har vært mye spenning knyttet til de store verdiene som er inndratt.
– Vi er veldig fornøyd nå og glad for at vi har fått gjennomslag. Ståle Hellesø og Fiskarlaget har gjort en kjempejobb for oss, sier Odd til Fiskarlaget.
Nergård sier inndragningen representerer opp mot fem prosent av årsomsetningen og at det derfor har enorm betydning for rederiet og de ansatte.
– Det er jo ikke slik at vi går etter små fisk. Tvert imot gjør vi alt vi kan for å unngå den dårligst betalte fisken, sier han.
– Vi er alltid bekymret for å få for mye undermålsfisk, for da har vi jo frem til nå risikert å få inndratt hele fangsten. Når vi er på feltet er det en omfattende jobb som gjøres i dialog med alle rundt oss for å få fisk med god sammensetning. Samtidig er det vanskelig å definere hvor stor fisken er, så når man kaster (setter nota, red anm.) er det ingen vei tilbake, forklarer Odd Marvin Nergård.
Nergård sier han vil gå så langt som å si at denne saken viser hvorfor man må stå sammen i organisasjonen.
– Vi er mange som verdsetter det arbeidet Fiskarlaget gjør for oss medlemmer. Det er jo derfor vi er medlemmer. Vi gjør jo det vi kan for å holde oss innenfor lover og regler, men når det er behov for det, så er blant annet Ståle Hellesøs kompetanse av stor verdi. Han gjør en storjobb og jeg vil si at vi som organisasjon må gjøre det vi kan for å løse den vanskelige nøtta om tredeling av makta. Vi kan ikke være så steil at det ikke går an å få til en tredeling og holde organisasjonen sammen, sier Odd Marvin Nergård.
De fem sakene
Ståle Hellesø omtaler det som en betydelig seier at Fiskarlaget har fått gjennomslag for at ikke hele fangsten regnes som ulovlig fangst når det foreligger overtredelse av grensen for tillatt minstemålsinnblanding. Praksis frem til nå har vært å betrakte hele fangsten som ulovlig og gjenstand for inndragning.
Samtidig er kontrollen i de fem sakene svakt dokumentert.
Advokat Ståle Hellesø sier det vil være naturlig å ettergå også tidligere saker med tanke på fornyet klagebehandling med bakgrunn i opphevelsen av vedtakene i disse fem sakene.
Herøyfjord: Fiskeridirektoratet gjennomførte kontroll 17. juni 2019 ved landing til Pelagia AS Karmsund Fiskemel. Fartøyet hadde fisket nordsjøsild med flytetrål og total fangst var på 302 012 kg, der 287 422 kg var nordsjøsild. Fangsten ble oppbevart i 4 av fartøyets 12 RSW-tanker og var tatt i 5 trålhal.
Ligrunn: Fiskeridirektoratet gjennomførte den 7. februar 2020 en fullkontroll av landingen av nordsjøsild fisket med trål ved levering til Global Florø AS. Totalt fangstkvantum var 649 000 kg. ERS- og sporingsdata viste at fangsten var tatt med 6 trålhal.
M.Ytterstad: Fiskeridirektoratet gjennomførte den 11. september 2019 en kontroll av landingen til Pelagia AS Egersund Sildoljefabrikk. Fartøyet hadde fisket nordsjøsild med flytetrål. Fangstkvantum var ifølge kontrollrapporten 265 650 kg, tatt i 3 trålhal i Nordsjøen.
Brattskjær: Fiskeridirektoratet gjennomførte 14. juni 2023 en fullkontroll av landingen til Triplenine Vedde AS som produserer sildeolje og fiskemel. Fartøyet hadde fisket etter nordsjøsild med ringnot. Fartøyets totale fangst var 436 400 kg. 435 000 kg var nordsjøsild og resten makrell. Fangsten ble oppbevart i 6 tanker.
Trønderhav: I den femte saken var det sei i fangsten og hovedanførselen fra Ståle Hellesø gikk på manglende dokumentasjon i kontrollen. Fiskeridirektoratet gjennomførte kontroll 30. juni 2020 ved landing til Atlantic Dawn Seafoods AS på Smøla. Fartøyet hadde fisket sei til konsum med ringnot. Totalt innveid fangstkvantum var 96 896,52 kg. Fangsten var tatt med ett kast, og fordelt på tre tanker om bord.