Den nordnorske reketråler Nokasa klargjøres i Hirtshals for fiskeri ved Grønland.

Hirtshals klar for flere norske fiskefartøy

Nyheten om at Hirtshals Yard legger ned og deres flytedokk forsvinner, har fått mange til å spørre om det er slutt på Hirtshals som et viktig sted for service på norske fiskefartøyer.

Publisert Sist oppdatert

– Til det er det bare å si at her går vi videre for full fart, sier Per Christiansen, leder for Hirtshals Service Group.

40 virksomheter i Hirtshals Service Group står klar til å utføre tjenester innenfor skipsservice, reparasjon og vedlikehold. De er garantister for at Hirtshals er et attraktivt valg for fiskebåtredere fra det meste av Norge og andre land i Nordsjøområdet.

Christensen påpeker at de maritime virksomhetene i Hirtshals har vært gjennom utfordringer før. De har alltid kommet styrket ut. Og lite tilsier at det ikke er tilfelle nå også. For i havnen er det full fart og mange norske fiskefartøy som får utført arbeid.

Nordnorsk tråler klargjøres for Grønland

Ved havnen i Hirtshals er det stor aktivitet. Ved kai ligger den 45 meter lange og 12 meter brede tråleren «Nokasa». Den har Royal Greenland nettopp kjøpt av Nordfjord Havfiske i Båtsfjord. Etter oppgradering og ombygging i Hirtshals skal fartøyet tråle reker i Diskobukta ved Grønland.

Men før «Nokasa» kommer i fiske igjen, skal den gjennom en omfattende overhaling som omfatter service på motorer og kjøleanlegg, elektrisk arbeid, overflatebehandling, isolering og arbeid på innredning. 

Det er Vestkajens Maskinværksted som har hovedentreprisen fra Royal Greenland, og som utfører arbeidet sammen med mange andre lokale servicebedrifter.

Arbeidene på «Nokasa» er et eksempel på hvordan medlemmene i Hirtshals Service Group samarbeider effektivt om å løse oppgaver.

Mange ved kai og på slip på Vestkajen

På beddingen til Vestkajen Maskinværksted har nettopp tråleren «Piraja» fått trukket akslingen som del av 5-års klassing, og ved kai lå i noen timer en mindre tråler fra Karmøy, «Rønø». Den hadde problemer med batteri, og fikk det skiftet i løpet av en god time på morgenen. Neste norske fiskefartøy som skal opp på beddingen er reketråleren «Vaagan» fra Grimstad, mens «Astrid Ann» fra Arendal kommer like etter for å få arbeid utført ved kai.

Supplybåt fra Kristiansund

Ved kai ligger også forsyningsskipet «Haltbakk Star», som er ombygget fra offshore forsyningsskip til tankbåt for frakt av bunkers og andre oljeprodukter. 

Det 70 meter lange skipet hører hjemme i Kristiansund, og får nå overhalt motorene av en av de lokale bedrifter, som er spesialister på motorer.

Det ville være en løgn å si at byen ikke har blitt påvirket av de siste tiders meldinger om at Hirtshals Yard stenger, og at havnen har skalert ned en planlagt utvidelse. 

Men meldingen til fiskebåtredere er: – ikke la deg lure. Hirtshals byr fortsatt på mange servicebedrifter som besitter sterke kompetanser, som gjør det mulig for fiskebåtredere å finne pålitelige, kvalitetsbevisste tjenester og verkstedsalternativer i Hirtshals.

Hirtshals Service Group består av en rekke dedikerte bedrifter med fagfolk som står sammen om et felles fokus på å levere effektive og fleksible løsninger av høy kvalitet til fiskeflåten og andre fartøy fra Norge, Skottland, Færøyene, Island og flere andre land.

Førti spesialiserte bedrifter

Hirtshals Service Group er en sammenslutning av rundt førti erfarne maritime virksomheter. De er klare til å levere alt fra spesialisert skipselektronikk og motorservice til overflatebehandling, oppretting av akslinger, reparasjoner på not og trål, og mye mer. De ønsker gjerne flere fiskebåtredere velkommen til den nordjyske havnebyen.

Svært mange redere på Sørlandet benytter seg av tilbudet i Hirtshals. En del leverer også fisk til auksjonen hvor de generelt får bedre betalt enn i Norge. De benytter selvsagt også anledningen til å bunkre rimelig diesel. I øyeblikket koster en liter diesel rett under åtte norske kroner.

– Virksomhetene i Hirtshals har et unikt samarbeid, og nærheten til mange europeiske leverandører gjør at mange oppdrag kan utføres svært raskt. En stor del av den norske fiskeflåten har i årevis foretrukket å få reparert skipene sine hos oss, sier Per Christensen.

Kunder fra hele Norge

Det kan legges til at de i senere år er forlenget en snurrevadbåt, bygget om et seismikkskip til snøkrabbefartøy. Begge oppdragene er utført for redere i Nord-Norge. Ved kaien ligger det ofte snurpere og pelagiske trålere fartøy fra steder som Austevoll i Vestland og Herøy i Møre og Romsdal for å få utført reparasjoner og vedlikehold.

– Vi har også for eksempel spanske skip som anløper Hirtshals og søker våre kompetanser. Vår sterke tradisjon for samarbeid betyr at kunden får en smidig prosess, hvor vi tar oss av alle nødvendige oppgaver og sikrer en effektiv, samlet løsning, påpeker Per Christensen.

God tilgang på kaiområder

Samarbeidet mellom de lokale bedriftene betyr at kundene har én kontaktperson i den bedrift som har hovedentreprise på en jobb. Slik har de ett sted å henvende seg, uansett hvilken service de har behov for. Mange års erfaring med samarbeid blant Hirtshals Service Groups virksomheter gjør at komplekse reparasjoner og vedlikeholdsoppgaver blir løst raskt og effektivt.

En annen fordel med Hirtshals er den gode tilgangen til kaiområde. De maritime virksomhetene i Hirtshals er rustet til å levere effektive og fleksible løsninger til fartøy av alle typer og har et omdømme for pålitelighet, punktlighet og høy kvalitet.

– Vi vet at kvalitet og overholdelse av tidsfrister er avgjørende for våre kunder. Det er de verdiene vi alltid har jobbet for, og det endrer seg ikke, uansett hva som ellers skjer rundt oss, fastslår Per Christensen, samtidig som han fastslår at ryktene om at Hirtshals stenges ned er sterkt overdrevne.