Fisker Christina Paulsen Waage

Senja-fiskeren Christina (21) i spissen for global Haaland-kampanje

Sjømatrådet lanserer i denne uken sin første store internasjonale kampanje med fotballstjernen Erling Braut Haaland, med Senja-fiskeren Christina Paulsen Waage (21) i en helt sentral rolle.

Publisert Sist oppdatert

I oktober ble de to første kampanjefilmene med Haaland lansert. De har "Godfisk" som avsender og skal vises i det norske markedet. Mandag 4. november var det premiere på et helt nytt filmkonsept, denne gangen i eksportmarkedene.

Kampanjestart i Italia og Portugal

– Vi er veldig stolte over å presentere vår første store internasjonale kampanje med vår verdenskjente sjømatambassadør, med "Seafood from Norway" som avsender. Det første uttaket er i Portugal og Italia, der klippfisk og tørrfisk har hovedrollen. Etter hvert skal vi koble kampanjen på flere markeder og arter, sier markedsdirektør i Norges sjømatråd, Camilla Beck.

Konseptet er utarbeidet i samarbeid med reklamebyrået Los & co, og opptakene er gjort på Valhall Arena i Oslo, på Røst i Lofoten og i Botnhamn på Senja.

Parallellhistorie med Haaland og en fisker

– Ved hjelp av visuelle grep ønsker vi å knytte Haaland og våre egne helter i sjømatnæringen sammen. Målnettet, fiskegarnet, garnblåsen og fotballen er noen av ingrediensene i en historie om opphav, sjømat og tradisjoner. Resultatet er vi veldig fornøyde med, sier Kari-Anne Johansen, som er marketing manager konvensjonell i Norges sjømatråd.

Filmen bygger på en parallellhistorie med Erling Braut Haaland, en norsk fisker og representanter fra klippfisk- og tørrfisknæringen.

Reklamefilm for klippfisk

Reklamefilm for tørrfisk

– Selv om de er på svært ulike arenaer i det daglige, har de den samme iboende kraften i seg fra naturen og fisken i det høye, kalde nord. Vi har kryssklippet scenene fra fiskerens yrkesliv og Haalands fotballhverdag. Det hele avsluttes med at Haaland får servert en ferdig fiskerett, sier tekstforfatter Ragnar Roksvåg i Los & co.

Ingen skuespillererfaring

Fiskeren som han refererer til, heter Christina Paulsen Waage. Til daglig jobber hun på den 35 fot store sjarken «Småen». Nå inntar 21-åringen fra Botnhamn på Senja den virkelig store scenen, når kampanjen med henne og fotballstjernen Erling Braut Haaland skal vises i hele verden.

– Jeg har ingen erfaring som skuespiller, men jeg måtte selvsagt takke ja da henvendelsen kom fra Sjømatrådet. Dette er ikke et tilbud jeg får hver dag, og det var jo kjempeartig å være med på, sier Christina Paulsen Waage.

Vil vise at kvinner også kan jobbe som fiskere

– Hvordan blir det å se seg selv i samme reklamefilm som Erling Braut Haaland?

– Jeg har ikke fått tenkt så mye på det, men det er litt skummelt. Så langt begrenser min medieerfaring seg til en sak i lokalavisen Folkebladet da jeg kjøpte sjarken tidligere i år, men nå kan jeg vise at kvinner også kan jobbe som fiskere til et enda større publikum. Det synes jeg er en viktig rolle. Vi trenger nemlig at enda flere kvinner velger fiskeryrket.

Opptakene ble gjort utenfor Botnhamn i september og tok totalt nærmere åtte timer.

– Det var en helt ny opplevelse, men jeg håper at jeg klarte å gjøre en god jobb med å vise frem min hverdag. Jeg har sett noen klipp, men det har nok ikke helt gått opp for meg hva jeg har vært med på, sier Waage.

– Stolt av Haaland

Hun er ikke veldig opptatt av fotball, men kjenner likevel veldig godt til Erling Braut Haaland.

– Jeg har ikke tid til å følge med på fotball, men jeg er veldig stolt over at Norge har en slik verdensstjerne. I tillegg er det jo veldig sporty av ham å være sjømatambassadør og representere norsk sjømat. Det er viktig, for han kan vise en hel verden hva Norge har å by på, sier Senja-kvinnen, som til daglig fisker mest sei og kveite med garn.

Filmen blir en del av julekampanjen i Italia

I Italia skal filmen vises på TV og blir en sentral del av julekampanjen for tørrfisk som starter i november.

– Målet er å bidra til økt tørrfisksalg og styrke forbrukernes bevissthet knyttet til denne fantastiske norske råvaren. Kampanjen blir en blanding av TV-reklame, video på nett, annonser i sosiale medier, partnerskap med matinfluensere og samarbeid med kokker, sier Norges sjømatråds utsending til Italia, Tom-Jørgen Gangsø.

- Stolte av samarbeidet

- Vi er veldig stolte av dette samarbeidet. Når en kjendis som Kim Kardashian blir starstruck av å treffe ham, er det stort for oss i Sjømatrådet at Erling Braut Haaland heier på norsk sjømat. Han er en fantastisk ambassadør for oss, og vi er sikre på at kampanjen vil inspirere mange til å inkludere mer sjømat i kostholdet sitt, sa Agnete Bell i forbindelse med lanseringen av de to første reklamefilmene til det norske markedet i november.

Reklamefilm for laksesashimi

Reklamefilm for pokebowl

Om filmene hadde hun følgende lovord å komme med:

- Vi kommer til å vise to filmer, som begge skal fremheve laks som det perfekte påfyllet for idrettshelter. Jeg kan love fristende matbilder som garantert vil få folk til å få vann i munnen, samtidig som de presenterer en sjarmerende Haaland med glimt i øyet.