Selfa bygger hydrogenelektrisk not- og snurrevadbåt til Karlsøy
– Hydrogen og brenselsceller vil være en sentral del av teknologien som brukes, opplyser Selfa i en pressemelding.
Rederiet Øra har i mange år vært et foregangsfirma i bruk av ny teknologi i fiskeflåten. I 2015 kjøpte de verdens første elektriske fiskefartøy, med seriehybrid fremdrift beregnet for garnfiske. Etter 8 års vellykket drift av båten tar det nå et skritt videre, og investerer i en ny båt bergnet for snurrevadfiske.
Bygges på Rødskjær
Som sist blir båten bygget av Selfa Arctic AS på Rødskjær. Båtmodellen som er grunnlaget er samme som i 2015, Selfa MAX. Da båten er fullstappet av ny teknologi, er både bredde og lengde på fartøyet gjort større.
Den nye båten får navnet «Karoline 2». Fartøyet skal være ferdig høsten 2024.
2 års teknologiutvikling i Zerokyst
Fartøyet er et resultat av det utviklingsarbeid som har foregått i Zerokyst – konsortiet. Her har 11 firma gått sammen for å utvikle alle deler av teknologi og infrastruktur for å redusere utslipp fra sjømatnæringen.Hovedvekten har vært å få enda lavere utslipp, omfatte flere driftsformer, og finne løsninger som både kan industrialiseres og bli lønnsomme for fiskere å investere i.
Hydrogen og brenselscelle
Hydrogen og brenselscelle har vært – og er fortsatt – sentral del av løsningen og utviklingsarbeidet. Fartøyet er konstruert med basis i 8 års erfaring med drift av MS «Karoline» – og det er da at man utvikler både energibærere og driftsform – noe som gjør det fartøyet relevant for tilsvarende løsninger i hele den norske fiskeflåten.
Foruten fiske etter torsk, skal det også fiskes etter rødspette, hyse og sei. Særlig sei er et svært krevende fiske med bruk av snurrevad – her har rederiet store forventinger til den nye teknologien. Fartøyet vil enkelt rigges om til notdrift.
Skroget blir forlenget med to meter, og bredden øket med 50 cm.