Øker tilskudd og strammer inn kontrollen
Regjeringen bedrer kontrollen med CO2-kompensasjonsordninga for fiskeflåten.
– Regjeringen øker tilskuddet til CO2-kompensasjon til 500 millionar kroner i 2025, for at fiskeflåten skal få tid til å omstille seg. Da er det naturlig at vi óg stiller høyare krav til kontroll i ordningen, seier fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss.
Alle fartøy som søker kompensasjon for avgift i 2024 må nå være forberedt på å dokumentere drivstoffkjøpene sine. For de fartøya som kjøper noe av drivstoffet sitt uten avgift, eller med redusert avgift, så må slik dokumentasjon følge med søknaden. For andre fartøy vil Garantikassa for fiskere kunne kreve slik dokumentasjon ved etterkontroll.
– Dette gjør vi for å få bedre kontroll med at det bare er fangst tatt med ordinært avgiftsbelagt drivstoff som ligg til grunn når kompensasjonen blir regnet ut, sier fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss.
– Vi har óg hørt på innspill frå næringa om at metoden for å regne ut fartøydelen har vært komplisert og har åpnet for feilutbetalinger. Den nye metoden blir enklere å kontrollere, avslutter Næss.
Den nye utregningsmetoden innebærer at om en fisker har kjøpt 30% av drivstoffet sitt uten full norsk CO2-avgift, er det bare 70% av fangstverdien hans eller hennes som teller med som kompensasjonsgrunnlag. Denne måten å regne ut kompensasjonsgrunnlaget på vil gjelde fra og med 2025.