NORSK DESIGN: Linebåtene er designet av norske Marin Teknikk AS.

Norsk fiskeutstyr for millioner til Russland

Russiske Servernaya Verft sliter med å ferdigstille en serie 59-meter lange norsk designede linebåter på siden mange vestlige selskaper har kansellert kontrakter. Ett norsk selskap opplyser at de forholder seg til regjeringen og utenriksdepartementet, og derfor ikke har kansellert ordrer.

Publisert

Det første fartøyet «Gandvik-1» er overlevert selv om det også med dette var problemer med å få ferdigstille fartøyet. Men problemene her skal ha vært små, i forhold til problemene som er med å få ferdigstilt «Gandvik-2» ifølge russiske medier.

Rederiet RK Virma i Murmansk har bestilt tre linefartøyer ved Servernaya Verft. «Gandvik-2» skal etter planen overleveres i juni neste år, og «Gandvik-3» skulle bli sjøsatt i mai neste år. Ett fjerde fartøy, «Marlin» er bestilt av et annet rederi.

Motor, propell, ror og styremaskin til “Gandvik-1» ble importert før de fleste europeiske selskaper trakk seg fra fiskefartøyprosjekter i Russland. De tre avanserte linebåtene, samt fartøyet «Marlin», ble tegnet av Marin Teknikk AS og tegninger ble levert lenge før sanksjonene ble implementert i vår.

Historiens største fornying forsinkes

Gandvik-1: Det første linefartøyet er levert, og tre til skal bygges.

Linebåtene er en del av den største fornyingen av russisk fiskerihistorie. Siden europeiske selskaper ikke vil sende personell til Russland for å bistå med installasjon av utstyr skaper det forsinkelser.

Ikke alle leverandører har kuttet samarbeidet med verftet. Ifølge nettstedet Hook and Net har ikke den norske leverandøren av lineutstyr terminert kontrakten, uten at nettstedet skriver hvem leverandøren er. Ifølge pressemelding i forbindelse med at Marin Teknikk inngikk kontrakt om design med verftet, er det Mustad Autoline AS som skal levere autolineutstyret.

Noen ønsker stillhet, ifølge nettsted

Ifølge Hook and Net har russiske regjeringstalsmenn tidligere uttalt at noen få europeiske leverandører fortsetter å samarbeide med deres kunder i forbindelse med eksisterende kontrakter. Normalt skjer dette med mest mulig stillhet rundt samarbeidet for å unngå at leverandørene får skadet sitt omdømme.

Direktør Igor Orlov ved Severnaya Verf uttalte i forbindelse med sjøsettingen av «Gandvik-2», at verftet har store vansker med å skaffe deler til og å skaffe ekspertise i forbindelse med byggingen av fartøyet. Han ga ingen detaljer utover dette.

Avanserte autolinere med fabrikk

Linebåtene blir svært avanserte. Fabrikken har en kapasitet på 25 tonn per dag. De skal være like komplekse som militære fartøy som verftet har bygget i flere tiår. «Gandvik-1» er forventet å komme fiske etter torsk, hyse, steinbit og kveite i Hvitehavet og Norskehavet i løpet av et par måneder.

Kontraktene norske Mustad Autoline har inngått i forbindelse med byggingen av båtene er verdt mange millioner. Selskapet fikk allerede i vår problemer da sanksjonene gjorde at det var vanskelig å få betalt fra russiske kunder, samtidig som produksjonskostnader, strømpriser og annet økte. De valgt derfor å permittere en del av de ansatte.

Følger sanksjonvilkårene

Daglig leder Anders Frisinger i Mustad Autoline AS på Gjøvik, sier i en kommentar at selskapet de følger de sanksjonsvilkår som regjering og Utenriksdepartementet har satt opp. Han opplyser også at utstyret ikke er levert per dato, men vil ikke opplyse om hvor stort tap det vil medføre om de må kansellere kontraktene.

Han opplyser også at Mustad Autoline for øyeblikket ikke forhandler om andre kontrakter med russiske verft eller rederier.