Ville ikke sende ut pressemelding om «Prinsesse Ingrid Alexandra»-kontrakten
Det skapte oppstyr da Havforskningsinstituttet tildelte kontrakten til et nederlandsk verft. Støyen var så kraftig at verftet ikke sendte ut pressemelding om kontrakten til media.
Nå begynner det å bli klart hvem som skal levere utstyr til skipet. Blant annet blir det utstyrt med en MAN hovedmotor. Den har 12 sylindere og typebetegnelsen MAN D2862LE447. Den vil ha en fremdriftseffekt på 735 kW.
Det blir i tillegg til hovedmotoren tre hjelpemotorer. Dette er en Volvo Penta D13MG med ytelse på 360 kW, en Volvo Penta D 7A-T med ytelse på 116 kW og en Volvo Penta med ytelse på 111 kW. Hjelpemotorene vil bli koblet til Leroy Somer aggregater.
Selv om selve fartøyet blir bygget i Nederland, vil mye av utstyret komme fra norske leverandører har Havforskningsinstituttet tidligere opplyst. Kystmagasinet har gått gjennom en rekke spesifikasjoner på ulike deler av utstyret, og det er lite der som tyder på en spesielt stor andel norsk utstyr.
Stor kontrakt til Kumera Helseth AS
Skipets er designet av LMG Marine AS i Bergen. Kumera Helseth AS i Molde skal levere reduksjonsgir av type KMG.450 til fartøyet. I leveransen inngår PTO/PTI akselgenerator som har en effekt på 350 kW ved 1800 rpm. Kumera Helseth leverer også propellen som får fire blader og en diameter på 2100 millimeter. Propellen plasseres i en propelldyse med diameter på 2122 millimeter.
Kongsberg vil bli den viktigste leverandøren av sonarer og ekkolodd.
Andre leverandører Kystmagasinet er kjent med er blant annet Palfinger som leverer MOB-båt og davit. Palfinger leverer også dekkskran.
Danske tråldører
Thyborøn Trawldoor leverer dører type Thyborøn 14 som hver har et areal på 3 kvadratmeter som standarddører. Men fartøyet skal også være bygget for å ha plass til dører fra Thyborøn Trawldoor med større 2,5 til 4 kvadratmeter.
Thrustere blir, etter det Kystmagasinet erfarer, levert av nederlandske Weth Propulsion. Akter vil «Prinsesse Ingrid Alexandra» en propell med diameter på 850 millimeter i en 2100 millimeter tunnel. De drives av en elektrisk motor med effekt på 150 kW.
Baugpropell får en diameter på 1050 millimeter og effekt 250 kW.
Kystmagasinet har ikke fått full oversikt over hydraulisk utstyr. Men ut fra ulik kommunikasjon mellom Havforskningsinstituttet og verftet vil en del av dette komme fra de nederlandske produsentene EMCE Winches og C-Nautical.
I forbindelse med at kontrakten ble vunnet av det nederlandske verftet uttalte direktør Sissel Rogne ved Havforskningsinstituttet:
- Havforskningsinstituttet er bundet til å følge lov og forskrift om offentlige anskaffelser. Tilbyderne var ganske jevne på kvalitet, men når det kom til pris var det til dels stor forskjell i tilbudet Holland Shipyards leverte og det som kom fra de norske verftene.
Ville ikke sende ut presseinformasjon
Da det i fjor ble klart at forskningsfartøyet ble bestilt i Nederland, medførte medieomtalen at verftet sendte en epost til Havforskningsinstituttets prosjektleder Dan Inge Mjelde, hvor de skrev:
- Med henvisning til en tidligere kort samtale vi har hatt om dette emnet, vil jeg be deg om litt hjelp med følgende: Holland Shipyards ønsker å legge ut en kort medieerklæring om kontrakten for kystforskningsfartøyet som er tildelt og signert.
- På grunn av granskning som kontraktstildelingen har vært under, ønsker vi å minimere eksponeringen og bare legge ut meldingen på vår egen nettside og Linkedin-side, og ikke aktivt sende den til noen maritime mediekanaler, skrev verftet til Havforskningsinstituttet.
Kystmagasinet følger byggingen av forskningsfartøyet og vil etter hvert komme tilbake til hvilke utstyrleverandører som velges. Etter planen skal fartøyet som får en største lengde på 35 meter og bredde på ti meter, overleveres til Havforskningsinstituttet i Bergen i november 2022.