Illustrasjon av innsiden av Stad Skipstunnel

To tilbydere ute av konkurransen om å bygge Stad skipstunnel

Kystverket har valgt ut fire kvalifiserte entreprenører til å konkurrere videre om byggingen av verdens første skipstunnel.

Publisert

– Vi har gjort grundige vurderinger av de interesserte tilbyderne og er glade for at vi nå kan ta med oss fire solide entreprenør-grupperinger videre i konkurransen om å få bygge verdens første skipstunnel. Med fire tilbydere er vi trolig sikret god konkurranse, noe som vil få innvirkning både på pris og kvalitet, sier kystdirektør Einar Vik Arset i en pressemelding.

Arbeidet med Stad skipstunnel er lyst ut som totalentreprise med prekvalifisering og forhandlinger. Kystverket mottok seks forespørsler om deltakelse i konkurransen. Disse er blitt evaluert opp mot kvalifikasjonskravene som er angitt i konkurransegrunnlaget, blant annet tekniske og faglige kvalifikasjoner. Fire entreprenører er nå vurdert som kvalifisert, og invitert med videre til å inngi tilbud.

Entreprenørene (tilbyderne) som er med videre er:

  • Arbeidsfellesskap: Skanska Norge AS og Vassbakk og Stol AS (Norge)
  • AF Gruppen Norge AS (Norge)
  • Eiffage Genie Civil (Frankrike)
  • Arbeidsfellesskap: Acciona Construccion S.A og Bertelsen og Garpestad AS (Spania / Norge)

Det betyr at to kinesiske arbeidsfellesskap er ute av konkurransen.

Absolutte krav

– Kvalifikasjonskravene er absolutte. For entreprenørene handlet denne runden om å synliggjøre tekniske og faglige kvalifikasjoner, blant annet gjennom referanseprosjekter. De fire tilbyderne som er med videre har svart godt ut på dette, mens de to ekskluderte tilbyderne har kvalitative mangler, sier prosjektsjef for Stad skipstunnel Harald Inge Johnsen.

Den nye prosjektsjefen for Stad skipstunnel, Harald Johnsen, flankert av utbyggingsdirektøren i Statens vegvesen, Kjell Inge Davik (t.v.) og kystdirektør Einar Vik Arset.

Dersom tilbydernes skriftlige dokumentasjon ikke svarer ut kvalifikasjonskravene skal de avvises, i henhold til anskaffelsesregelverket.

– Kystverkets vurdering er at de to ekskluderte tilbyderne ikke har dokumentert tilstrekkelig erfaring av relevant art og vanskelighetsgrad, blant annet fra arbeid med injeksjon i svært hardt fjell samt prosjektering og utførelse av vann- og frostsikring, sier Johnsen.

Ved siden av tekniske og faglige kvalifikasjoner, er tilbyderne også evaluert i forhold til finansielle og etiske krav, og at de har alt av sertifikater i orden.

Slik kan tunnelen bli seende ut fra utsiden.

Samling på Stad i mars - tilbudsfase

De fire kvalifiserte tilbyderne er invitert med på en samling på Stadlandet 10. og 11. mars. Der vil de få mer informasjon om prosjektet, inkludert en synfaring i områdene rundt skipstunnelen.

– Målet med samlingen er å få vist fram tunnelområdene, få belyst utfordringer og risikomomenter og svare på spørsmål, for å gjøre tilbyderne i best mulig stand til å gi gode tilbud på å bygge skipstunnelen, sier Johnsen.

Videre prosess

De første tilbudene skal leveres innen 1. juni. Tilbudene blir så evaluert og forhandlet om, gjerne i flere runder, før det beste tilbudet ut fra tildelingskriteriene velges ut.

Målet er kontraktsignering høsten 2025 og byggestart i 2026. Dette betinger at man oppnår tilbud innenfor kostnadsrammen for prosjektet. Byggetiden har Kystverket estimert til omtrent fem år.

Om Stad skipstunnelMålsettingen med prosjekt Stad skipstunnel er å forbedre fremkommelighet og sikkerhet for sjøtransport forbi Stad, trolig det mest værutsatte og farligste havstykket langs norskekysten.

Skipstunnelen skal bygges der Stad-halvøya er på det smaleste, mellom Moldefjorden og Kjødepollen, i Vanylvsfjorden. Tunnelen blir 1,7 kilometer lang (2,2 km med entringsområder), 50 meter høy og med en bredde på 36 meter − som betyr at fartøy opp til størrelsen på Kystruten/ Hurtigruten vil kunne få en sikker seilas forbi Stadlandet.