Sørkoreanerne spiser stadig mer levende snøkrabbe.

Sør-Korea kan bli det nye markedet for levende norsk snøkrabbe

Sørkoreanerne spiser stadig mer levende snøkrabbe. Det meste kommer fra Russland, men på sikt kan Norge ta andeler i markedet, viser en ny rapport fra Sjømatrådet.

Publisert

På koreanske krabberestauranter, og dem er det ganske mange av, som for eksempel kjedene Crab story, Vikings Wharf eller Crab Country, er levende snøkrabbe stadig vanligere å se på menyen. I 2023 fortærte koreanerne rundt 11 000 tonn, noe som er det høyeste konsumet på lenge. Det meste spises på restauranter, det meste av den er importert, og det aller meste er fisket i Russland.

Levende norsk snøkrabbe er nesten fraværende i Sør-Korea. Men ifølge den ferske undersøkelsen som Sjømatrådet har fått utført i det koreanske markedet, er det potensial for at også den norske krabben kan ta sin del av kaken.

- Rapporten peker på flere gode muligheter for den norske levende snøkrabben, forteller Mia Sætre Bernhardsen som er Sjømatrådets manager i Sør-Korea.

Samtidig må utfordringer med kapasitet, logistikk, og ikke minst olympisk fiske, løses før levende norsk snøkrabbe får plass på koreanske tallerkener.

Det koreanske krabbemarkedet

Kina er verdens største marked for levende snøkrabbe. Men per i dag mangler den norske krabben godkjenning for å få innpass på det kinesiske markedet. Derfor er Sør-Korea desto viktigere for norske eksportører.

Sjømatrådets rapport tar for seg hele krabbemarkedet i Sør-Korea, fra ulike arter og konkurransesituasjonen til priser, distribusjon og salgskanaler. For å få et bilde av potensialet for de norske krabbeartene, er det laget én rapport for snøkrabbe og én for kongekrabbe.