Solgt med 30 prosent gevinst etter tre år
Åkergutten AS har kjøpt en fiskebåt med lengde 10,98 meter. Båten ble bygget i 2019. Den ble kjøpt for en pris som var nesten tretti prosent høyere enn hva den kostet som nybygg.
Det koster stadig mer å bygge fiskefartøyer. Det gjenspeiler seg i prisene på brukte fartøyer. I 2019 fikk rederiet Havblomst AS i Rørvik overlevert båten «Hav» fra Viknaslipen i Rørvik.
Båten har en lengde på 10,98 meter og bredde på 4,70 meter. Den har skrog bygget i aluminium, lasterom på 24 kubikkmeter og en Scania hovedmotor som yter 300 hestekrefter. I fjor sommer ble «Hav» solgt videre til Skorpøy AS i Fosnavåg og omdøpt til «Remøygutt». Nå, ett år senere, har Skorpøy AS solgt båten til Åkergutt AS på Dønna i Nordland. De skal bruke fartøyet i åpen gruppe til fiske etter uregulerte arter som lange, lysing, lyr, kveite, breiflabb, brosme og taskekrabbe.
Nesten 30 prosent opp i verdi
Da «Hav» ble levert av Viknaslipen var prisen for nybygget 10,5 millioner kroner. Nå er båten solgt for andre gang uten kvoter. Fra levering i 2019 til den nå ble solgt, har prisen økt til 13,5 millioner kroner, ifølge søknad om erverv.
Det er en økning i verdi på nesten tretti prosent. Bak økningen i verdi kan det skjule seg investeringer gjort i utstyr om bord etter at fartøyet ble levert fra verftet. Men det forklarer i tilfelle bare en liten del av verdiøkningen.
Bestilt sin tredje båt fra Viknaslipen
Havblomst AS som var første eier, eies av Odd Kristian Myhre fra Rørvik, bestilte i fjor et nytt fartøy fra Viknaslipen med lengde på femten meter som etter planen skal levers mot sluttet av året.
Dette er den tredje båten Myhre bestiller fra Viknaslipen. Den første, Havblomst med lengde på 12,98 meter ble levert i 2008. Denne båten er fortsatt i hans eie.
Helt nytt design
Det nye fartøyet er tegnet av Innovation JBA AS i Trondheim. De tegner normalt andre fartøyer enn fiskebåter. Det er nå store forventninger til designet på den nye båten til Havblomst AS. Båten skal rigges for garn og not.
– Dette er fremtidens design, og verftet er både løsningsorientert og fremoverlent når de lanserer denne nye typen båt. Setter man opp drivstofforbruk mot fart er det en betydelig miljøgevinst, sier Odd Kristian Myhre i en pressemelding fra Viknaslipen da nybygget ble bestilt.
Fartøyet får en løsning med halvshelter. Det gjør at vinterfiske med garn kan utføres under shelterdekket, og båten blir romslig nok til å lagre utstyr om bord.
– Mørke, kulde, snø og regn betyr ikke så mye lenger. Vi får god plass for å ta med både lærling og skoleelever. Vi regner med å ha et mannskap på tre pluss lærling, men vi får lugarer nok til seks personer, sier Olav Myhre.