Svir av 20 millioner på skrei-reklame
Til sammen har Sjømatrådet satt av rundt 20 millioner budsjett-kroner til skreikampanjer i vinter.
Bocuse d’Or, smart-TV, og kinoreklame er noen av
stikkordene for årets skreikampanjer i Spania, Frankrike og Tyskland, skriver
Sjømatrådet på sin nettside. Skreiens vandring til Lofoten og Finnmark et særnorsk fenomen.
Den lange svømmeturen gjør fiskekjøttet ekstra fint og fast slik at fisken
flaker seg delikat når den varmebehandles. Det er nok også derfor mange omtaler
skreien som fiskens svar på Rolls Royce, en delikatesse som kun er å få mellom
januar og april.
I Tyskland drives markedsføringen gjennom kinoreklame, i sosiale og digitale kanaler og artikler i diverse magasiner, og to skrei-artikler er allerede i trykken. Den ene handler om en norsk familie som leker seg i bølgene i surfeparadiset Unstad, før de drar hjem og lager skrei til middag. Den andre forteller om skreihistorien og skreimåltider tilberedt på Kvitnes gård i Vesterålen, smakstilsatt med norsk tang og tare.
I Frankrike skal skreien frontes i magasiner og i sosiale medier som Facebook,S Instagram og Pinterest, samt med videoer på Youtube og andre nettsider. Den skal vises til kokkeinfluensere på matguiden “Le fooding”, artikler fra visningsturer til Norge og hos franske fiskehandlere og supermarkeder.
Denne sesongen sender Sjømatrådet ut 7000 reklamepakker til spanske supermarkeder, og skreivideoer blir å se på digitale skjermer i hele Carrefour-kjeden. I tillegg får skreien skinne på spansk TV, og som i Frankrike og Tyskland, i digitale og sosiale kanaler, samt en visningstur til Senja hvor spanske journalister får bli med på skreifiske.