
Skal betale fiskere 1,5 milliarder
Med rekordomsetning i uke 9 og gode tall for uke 10 er det mange fiskere som skal ha penger fra Norges Råfisklag. Det krever oversikt, betalingsevne og regnskapsførere med tungen rett i munnen.
I uke 9 var omsetningen på over 1 milliard norske kroner. Dette er den høyeste omsetningsuken i Norges Råfisklags historie. Det betyr at over 20 % av hele omsetningen så langt i 2025 kom i uke 9.
Lagt til uke 10, som endte på vel 814 millioner, er det over en to ukersperiode en omsetning på over 1,8 milliarder i Råfisklagets område. Dette er verdien på all villfanget sjømat som er levert til fiskemottak langs kysten, fra Nordmøre til Finnmark.
– Dette er foreløpige tall, men i løpet av de nærmeste dagene skal alle tall være riktig. Vi har oppgjørsansvar for alt, utenom landingene fra utenlandske båter, sier avdelingsdirektør for omsetning, Charles Aas i en sak på Råfisklaget sine nettsider.
Vel 250 millioner kommer fra utenlandske landinger i disse to ukene, og da gjenstår det ca. 1,55 milliarder som skal til oppgjør til norske fiskere. Det skaper travle dager for økonomiavdelingen i Råfisklaget.
Slik har det vært siden «oppgjør gjennom laget» ble innført i 1992.
Oppgjørsordningen
Norges Råfisklag organiserer og drifter en digital markedsplass for villfanget sjømat på en måte som gjør handelen så enkel, ryddig og rettferdig som mulig for både fiskerne og fiskeindustrien. Norges Råfisklag er oppgjørssentral for fiskere og fiskekjøpere, og garanterer fiskerne oppgjør.
Oppgjørssentralens viktigste oppgave er å opptre som garantist for at begge partene i en handel oppfyller sine forpliktelser, og bærer dermed den økonomiske risikoen hvis den ene av partene ikke gjør opp for seg. I praksis betyr dette at Norges Råfisklag trer inn i avtalene, og betaler fiskerne, så snart fangsten er dokumentert og godkjent av begge parter. Samtidig fakturerer Norges Råfisklag fiskekjøperen for det samme beløpet.
160 000 oppgjør
I løpet av året gjennomfører Norges Råfisklag ca. 160 000 slike oppgjør.
Dette gjør at fiskerne aldri trenger å bekymre seg om de får oppgjør for fangsten, så lenge de har fulgt reglene, og levert til et godkjent fiskemottak. Oppgjør, transaksjon, fakturaer og fordringer mot kjøper tas hånd om av Råfisklaget.
– Oppgjørsordningen gjør jo at de økonomiske bekymringene knyttet til oppgjør er tatt ut av likningen. I andre bransjer kan det å drive inn pengene være en ganske stor del av de ukentlige oppgavene. Vi opplever at oppgjørsordningen er det fiskerne verdsetter mest ved vår operasjon, sier økonomidirektør Tommy Nygård.
I tillegg ivaretar Råfisklaget innkreving av avgifter på vegne av samfunnet. Før overføring av penger trekkes avgiftene fra oppgjøret. Offentlige avgifter, produktavgifter, pensjon, fiskeriforskningsavgiften, ressurs og kontrollavgift håndteres etter faste satser, og betales inn til staten av Norges Råfisklag. Totalt sett skaper dette en stabil, effektiv og forutsigbar avgiftshåndtering, både for fiskerne og myndighetene.
Garanti krever garanti
Oppgjørsordningen er basert på at fiskekjøperne stiller sikkerhet gjennom bankgarantier eller kredittforsikringer. I sesongen må kjøperne ha store beløp tilgjengelig for å kunne kjøpe store kvanta. Hvis de kan stille garanti, og oppfylle øvrige forretningsregler, blir de godkjente kjøpere. Når de er godkjente, kan de ta imot mange fangster per dag, fra mange forskjellige båter.
Selv om det hoper seg opp med sluttsedler – grunnlaget for fangstdokumentasjon og økonomisk avregning, trenger fiskekjøperen bare å forholde seg til Råfisklaget, og ikke et utall fiskebåter man har handlet fisk fra. Norges Råfisklag sender nemlig én samlet faktura per dag til fiskekjøperen.
Dette forenkler den administrative prosessen betydelig, og skaper en forutsigbar hverdag for fiskekjøperne. Når fiskekjøperen nærmer seg garantigrensen sin, vil Råfisklaget gi beskjed, slik at kjøperen kan øke sin sikkerhet eller foreta innbetaling for å ivareta kjøpsramme.
Norges Råfisklag følger opp kjøperne, for å sikre god dialog og forståelse for kjøperens situasjon.
Per fiks kontant
Fiskerne trenger altså bare bekymre seg om vær, vind, praktisk og teknisk risiko, i tillegg til det å faktisk få fisk. Så lenge de tingene går bra, er inntektene sikret gjennom Norges Råfisklag.
Bestemmelsen om «oppgjør gjennom laget» ble innført i 1992.
Oppgjørsordningen har sin lovhjemmel i fiskesalslagslovens § 10, "fiskesalgslagene skal fastsette allmenne salgsvilkår av førstehåndsomsetning av viltlevende marine ressurser".
Før 1992 var bestemmelsen at «oppgjør skulle skje per fiks kontant». Oppgjøret skulle med andre ord gjennomføres ved vareovertakelsen, og ikke ved avbetaling. Men det var varierende praksis rundt dette, og noen fiskere kunne oppleve at de fikk betalt etter at fisken var solgt videre til Afrika, Portugal og andre markeder rundt i verden. Det vil si når fiskekjøper hadde penger tilgjengelig til å gjennomføre oppgjøret. Dette er per definisjon avbetaling, og noen fiskere opptrådte i stor grad som bank for fiskekjøper i lange perioder.
I dagens system har fiskekjøperen forfall på sin faktura etter 14 dager, og Norges Råfisklag betaler fiskeren på dag 15.
De neste ukene skjer dette for verdier på 1,55 milliarder kroner. Det krever at Norges Råfisklag hele tiden har oversikt og betalingsevne for de beløpene som er i omløp.
– Råfisklagets garantiordninger er de viktigste tiltakene for å få dette til. Sammen med en likvid kapitalbase bidrar dette til at Råfisklaget kan garantere fiskerne oppgjør, avslutter Tommy Nygård.