Mange nybygg er forsinket på grunn av pandemien
De fleste nybygg bestilt ved norske og utenlandske verft bestilt før eller under pandemien er kraftig forsinket. Covid-pandemien som har gjort det vanskelig å få levert utstyr på tiden, eller skapt mangel på arbeidskraft.
Ventura Kystfiske AS på Leinøy i Møre og Romsdal venter på å få overlevert et 14,96 meter langt fartøy fra det islandske båtbyggeriet Trefjar. Dette er flere måneder forsinket, men skal ifølge den siste søknaden, om forlengelse ervervstillatelse sendt til Fiskeridirektoratet, leveres denne måneden.
For rederiet betyr forsinkelsene ekstra kostnader. Fartøyet har en pris på 11,9 millioner kroner. I henhold til kontrakten med Trefjar skal 60 prosent av prisen for lengst være betalt. De siste 40 prosent skal betales ved overlevering.
Stødig et snaut halvår forsinket
Karstensens Skibsværft i Skagen har flere norske fiskefartøy under bygging. De er alle forsinket. Ett eksempel er 39,3 meter lange «Stødig», som bygges for rederiet Asbjørn Selsbane AS i Lødingen i Nordland. Fartøyet hadde opprinnelig levering i juni i år. Etter det Kystmagasinet erfarer er nytt tidspunkt nå november.
I brev til rederiet skriver Karstensens Skibsværft; «På grunn av den pågående, verdensomspennende pandemien, forårsaket av Corona/Covid-19, med tilhørende utfordringer i forhold til materialleveranser, så er vi dessverre fremdriften med å bygge skipet blitt alvorlig rammet».
Sjarkbygger er fire måneder på etterskudd
Nor-Dan Marine i Evje i Setesdal er en av Norges ledende sjarkbyggere. I forbindelse med en sjark som bygges for Hekkingen Fiskeriselskap på Senja i Troms, skriver daglig leder May Britt Hansen i et brev: «Viser til kontrakt av 09.03.2020 på nybygg 35 sjark. Leveringsbetingelser i kontrakt er satt til februar 2022, dette ser vi som byggeverft at vi ikke vil klare å overholde.
Vår produksjon er generelt 4 måneder på etterskudd, og dette skyldes ulike faktorer knyttet til situasjonen rundt pandemien vi har hatt og er inne i fremdeles. Store deler av 2020 og 2021 har vi operert med kun 50 prosent bemanning i produksjonen, grunnet innreiserestriksjoner og karantene for våre utenlandske arbeidere. Den siste tiden har vi også 3 nøkkelmedarbeidere som er langtidssykemeldt, noe som påvirker produksjonskapasiteten vår».
Videre skriver Hansen: «I tillegg til bemanningsunderskudd, opplever vi også store forsinkelser i leveranser, samt utfordringer med å i det hele tatt få tak i de varene vi trenger. Dette gjelder både råvarer som resin og fiber, men også ulike komponenter. Utfordringer på elektronikk og navigasjon har vært særlig utpreget, sammen med hydrauliske pumper, propellere og gir.
Ifølge Hansen er komponenter bestilt opptil ett år før planlagt bruk. Likevel opplever de at komponentene ikke blir levert, og det brukes store ressurser på å skaffe erstatningskomponenter til disse. Stort sett har Nor-Dan Marine klart det, men det har ført til forsinkelser i montasje, og stadige ombygninger og tilpasninger til produkter det ikke har vært tatt høyde for i den opprinnelige prosjekteringen og byggeplanen.
Har erklært Force Majeure
GOT Skogsøy som er Norges største leverandør av mindre og mellomstore fiskefartøy har også forsinkelser og opplever fortsatt problemer. De har varslet flere redere om Force Majeure situasjon som følge av problemene pandemien har skapt og fortsatt skaper.
69,95 meter lange «Sunny Lady», som bygges ved Cemre Shipyard i Tyrkia, skulle etter opprinnelig plan blitt overlevert rederiet Teige Rederi i Fosnavåg på Sunnmøre, i september i fjor. Nå er ny dato for overlevering av det avanserte LNG-skipet satt til september i år. Det gjenstår fortsatt å se om det blir ytterligere forsinkelser.
I går skrev Kystmagasinet om fartøyet «Julie Pauline» som bygges ved Özata Shipyard i Tyrkia. Fartøyet er nå ett år forsinket. Det skulle vært levert i mai i fjor. Forsinkelsene har påført rederiet kostnader, og mye arbeid med å søknader om bruk av leiefartøy.