Mattradisjoner: lutefisk

MYRE MAR: Lutefisk fra Myre Mar er kåret til årets lutefisk.

Topp kvalitet på råstoff er viktigst

Lutefisk fra Myre Mar er kåret til årets lutefisk. Topp kvalitet på råstoff er viktigst for å få et godt produkt.

Lutefisk fra Myre Mar er kåret til årets lutefisk i den årlige lutefisktesten gjort av Dagbladet. Testen er også publisert i ukebladet Allers.

Legger æra i topp kvalitet

Lutefisken fikk terningkast seks og dommerne i panelet var tydelig begeistret for lutefisken fra familiebedriften på Myre.

– Først og fremst er det veldig hyggelig å få så gode tilbakemeldinger. Vi er en familiebedrift, som legger mye av vår ære i å ha topp kvalitet i det vi gjør, sier Vårinn Lassesen hos Myre Mar.

– Lutefisken skal være et festmåltid og samler folk til fest. For oss er det viktig at kjøperen får en god opplevelse. Da er det viktig at produktet er av topp kvalitet, og at det er topp kvalitet på råstoffet.

Italia-kvalitet

Kvalitet på råstoffet er den viktigste faktoren for å få et godt sluttprodukt. Lassesen forteller at de henger fisken rund – sløyd og hodekappet. Når tørrfisken er høstet og modnet på lager over sommeren, vrakes den etter ulike størrelser og kvalitet.

Tørrfisk som skal bli til lutefisk vrakes etter såkalt Italia-kvalitet, som er av den ypperste klassifiseringen av tørrfisken, for å sikre kvaliteten.

Bedre konsistens

Kvalitet på produktet handler også om konsistens på lutefisken. Lassesen mener den har bedret seg de siste årene, og forteller at hennes bestefar laget egen fasthetsgrad som de følger i produksjonen.

– Det er selvfølgelig smak og behag. Det som er viktig for dagligvarebutikkene er at de kan være trygg på jevn kvalitet.

Får mange henvendelser

Markedsmessig har selskapet de tre siste sesonger hatt en distribusjonsavtale med Rema 1000. De første sesongene kun i butikker i nord, men i fjor og i år har lutefiskelskere over hele landet kunne finne deres lutefisk i disken hos Rema.

– Vi får mange henvendelser og tilbakemeldinger, på telefon og Facebook, om produktet og hvordan man tilbereder lutefisken. Vi har også fått noen henvendelser fra restauranter i hovedstaden, sier Lassesen.

Selges under egen logo

Flere av lutefisk-produktene i butikkene er pakket under kjedenes egne brand, men det ønsker ikke Lassesen og Myre Mar.

– Vi ønsker at lutefisken selges under vår egen logo. På den måten tar vi selv ansvar for kvaliteten i produktet. Man er mer eksponert for risikoen for varierende kvalitet når den selges under kjedens egne brand, sier hun videre.

Lutefisk står selvfølgelig på menyen i juletida hos familien Lassesen.
– Ja vi har tradisjon på å servere lutefisk andre juledag.

Umulig å sette fingeren på noe

Testpanelet i Dagbladet bestod av daglig leder på restauranten Gamle Raadhus i Oslo, Jørn Lie, kjøkkensjef Odd Simen Bråten Bakken og kokk Isak Tverberg Ravn. Dette er hva testpanelet sier om lutefisken fra Myre Mar:

«Her har vi den vakreste fisken i testen. Fisken flaker seg fint bare du dytter forsiktig borti, akkurat slik det skal være. Fisken er ekstremt fast i kjøttet – akkurat pass lutet, ingen unoter – her er det umulig å sette fingeren på noe.

Dette er toppen. Det er ikke godt å se hvordan lutefisk i butikk kan bli så mye bedre enn denne. Endelig kan man trygt anbefale folk å kjøpe vakuumert lutefisk. Dette er knallbra.»