Snøkrabbeordning vil gi mer aktivitet
Regjeringen vedtok nylig hvor mye snøkrabbe hvert enkelt fartøy kan fangste i 2025. Den nye ordningen vil skape større aktivitet, mener Sjømat Norge.
Båtene er nå garantert å kunne fangste 250 tonn per båt. I tillegg er det gitt 400 tonn som en maksimalkvote. Sjømat Norge mener reguleringene gir en god retning for utviklingen av snøkrabbenæringen.
– Det er svært viktig at vi legger til rette for at en ny ressurs kan utnyttes på en best mulig. Det gir mer aktivitet, sier fagsjef handel i Sjømat Norge, Kristin Alnes.
Snøkrabbe ble første gang oppdaget i Barentshavet i 1996, og har vært utbredt i nordlige deler av Stillehavet. De siste årene har fangsten av snøkrabbe vært preget av et «olympisk fiskeri», noe som betyr at kvoten har blitt tatt i løpet av noen korte vintermåneder.
Sjømat Norge mener dette har vært en uheldig ordning med tanke på å bygge industri og utvikle et marked for snøkrabbe av høy kvalitet. Organisasjonen mener man bør ha jevnlige landinger, og lengst mulig sesong, slik at både rederi og industri kan ivareta krabben på en best mulig måte.
Dette er hensyn som har vært sentrale i Sjømat Norge sitt arbeid mot myndighetene, i prosessen rundt lukking og framtidig regulering av snøkrabbefangsten.
– De grep som nå er tatt gir forventning om en langt mer fornuftig fisketakt i 2025, enn det vi har sett de siste årene.
Et av grepene som i tillegg er tatt er at ti prosent av fangsten må tas levende til land. Sjømat Norge synes det er svært gledelig at de har fått gjennomslag for dette, særlig med tanke på at Kina nå har åpnet opp for import av levende krabbe, noe også med å gi industrien større muligheter.
Sjømat Norge har vært klare med råd ovenfor myndighetene. Dersom en skal klare å skape aktivitet på land, nye arbeidsplasser og verdiøkning av krabben, må det gis en langt mer forutsigbarhet og trygghet for aktørene, både på sjø og land. Opplegget som departementet nå har fastsatt bør legge til rette for en positiv utvikling i snøkrabbenæringen, slår organisasjonen fast.