Illustrasjon av U-864.

Kystverket skal gjennomføre nye undersøkelser av U-864

Kystverket skal undersøke om det er mulig å hente opp deler av kvikksølvet som ligger i vraket.

Publisert

Kystverket vil på oppdrag fra Nærings- og fiskeridepartementet gjennomføre nye undersøkelser av ubåten U-864, som sank utenfor Fedje i 1945 med opptil 67 tonn kvikksølv ombord.

I oktober 2020 ble det opprettet et ekspertutvalg som skulle vurdere hva som skulle gjøres med ubåtvraket. I 2022 kom deres anbefaling, som gikk ut på å heve lasten (mest mulig av kvikksølvet) før vrak og sjøbunn skulle tildekkes. Undersøkelsene som nå skal gjennomføres skal avklare om det er mulig å hente opp noe av kvikksølvlasten fra vraket.

 - Kystverket har hatt gjennomført flere undersøkelser og utredninger knyttet til U-864 siden vraket ble funnet i 2003. Målet med undersøkelsen som skal settes i gang nå, er å redusere usikkerhetene i en plan for eventuell heving av deler av kvikksølvlasten, sier direktør for miljøberedskap, Hans Petter Mortensholm.

Arbeidet starter nå

Undersøkelsen vil involvere ledende fagmiljøer innen subsea- og offshore-operasjoner, samt eksperter på ammunisjon, eksplosiver og miljø. Arbeidet vil også se på eventuelle endringer i grunnforhold og tilstanden til ammunisjonen som ligger i vraket.

Arbeidet med å finne leverandør er i gang. I første omgang er det lyst ut en anskaffelse om prosjektbistand, for å bistå med blant annet utarbeidelse av konkurransegrunnlag og evaluering av tilbydere.

 - Når undersøkelsen er gjennomført, vil vi levere en rapport til Nærings- og fiskeridepartementet med vår vurdering av om heving av kvikksølv bør gjennomføres før tildekking av vraket. Miljørisikoen vil være det viktigste hensynet i denne vurderingen, sier Mortensholm.

Den økonomiske rammen for undersøkelsen er satt til 50 millioner kroner, og rapporten skal leveres til departementet i løpet av høsten 2025.