
Strammer inn kravene til utslipp i Norskehavet
Norskehavet nord for 62. breddegrad blir lavutslippsområde for NOx og SOx, gjeldende fra 1. mars 2026.
Å verne om Norges kyst og havområder er avgjørende av både miljømessige, økonomiske og samfunnsmessige hensyn. Reduksjon i utslipp til luft fra skip er et av tiltakene for å oppnå dette.
– Utslipp av NOx, SOx og partikler fra skip er vist å ha negative helseeffekter og er skadelig for miljøet. For å redusere utslippene og de negative effektene innføres det fra 2026 strengere krav til utslipp i Norskehavet.
Det sier Vidar A.T. Thorsen, seniorrådgiver på internasjonalt miljø i Sjøfartsdirektoratet i en sak på deres nettsider.
Utslipp av svoveloksider (SOx), nitrogenoksider (NOx) og partikler (PM) er vist å ha negative konsekvenser for menneskers helse og økosystemer på land og i havet. Det kan igjen gi negative helsekonsekvenser som luftveisproblemer. I tillegg har Norge verdens nest, lengste kystlinje med en særegen natur, samt havområder som er hjem foret rikt økosystem.
I de norske havområdene finner en verdens største kaldtvannskorallrev og fastlands-Europas største sjøfuglkoloni. I tillegg er Norge en av verdens ledende sjømatnasjoner med oppdrettsvirksomhet og viktige vill-fiskebestander som torsk, lodde og sild som også må vernes om.
Under IMO’s konvensjon MARPOL er det åpnet opp for å etablere havområder der det er strengere kontroll med utslipp til luft fra skip, enn det som vanligvis gjelder i internasjonalt farvann. Disse områdene blir kalt Emission Control Area (ECA) og regulerer utslipp av svoveloksider (SOₓ ECA) og nitrogenoksider (NOₓ ECA), og en kan velge å regulere utslipp av en eller begge gruppene av gasser.
Les mer på Sdir sine nettsider