
Kyst.no
Sjømat Norge: – Vedvarende endring i måten vi kommuniserer på
Sjømat Norge har lansert ny nettside og startet storstilt kampanje som skal åpne opp sjømatnæringen for det norske folket.
Bransjeforeningen Sjømat Norge har i lang tid jobbet med hvordan næringen kan kommunisere bedre med omverdenen, som de blant annet snakket om på Youngfish-konferansen i februar.
I dag lanserte organisasjonen en kampanje som skal vise frem at havbruket i Norge åpner opp, tar ansvar og presenterer løsningene i en av våre aller viktigste fremtidsnæringer.
– Formålet med kampanjen er å åpne opp sjømatnæringen for folk i Norge, og først og fremst havbruket. Vi må bli flinkere og tydeligere til å vise hvordan vi jobber for å løse utfordringene vi har, forteller Kristin Langeland, Sjømat Norges direktør for kommunikasjon, politikk og strategi.
Informerer om alle sider
Hun forteller den nye kampanjen vil gå ut svært, med alt fra print-annonser til TV-reklamer.
– Alle kampanjeuttakene leder inn til siden sjømat.no og vi vil etter hvert dele mye av innholdet på nettsiden i sosiale medier og som annonsørinnhold. Og vi er opptatt av å nå målgrupper som fra før ikke kjenner oss så godt, for eksempel folk på det sentrale Østlandet.
Med budskapet «Selv om vi har oppnådd mye, er det mye vi skal gjøre bedre» er den nylanserte nettsiden sjømat.no fullspekket med informasjon om alt fra laksens liv til ringvirkningene av havbruket.
Men den beskriver også de negative sidene, som dødelighet, rømninger og fiskevelferd, og hvilke tiltak bransjen gjør for å forbedre seg.

– Forhåpentligvis er måten dette fortelles på, noe som engasjerer. Og så tar vi selvsagt gjerne imot tilbakemeldinger om hva vi kan produsere videre av innhold fra de som besøker siden, sier Langeland.
Endre kommunikasjonen
Sjømat Norge-direktøren tror det er lett å ta for gitt at folk i sjømatnasjonen Norge vet om hvilken utvikling som skjer i næringen.
– Men særlig havbruk tror jeg er et mysterium for mange. Det er vårt ansvar å fortelle om innovasjonene, fremskritt og også utfordringene vi har. Og det tar vi.
Langeland håper det nye initiativet kan bidra til å forandre hvordan bransjen kommuniserer med omverdenen.
– Vi kaller jo dette en kampanje, men egentlig skal det være en vedvarende endring i måten vi kommuniserer på. Det er på tide.