Sikring av fenderdekk med vekt på godt over ett tonn krever tilpassede løsninger, noe Wee Marine mener de kan tilby med Fanori.

Norsk oppfinnelse skal forhindre marin forsøpling

Det nye fendersikringssystemet Fanori består av en innfestningssjakkel som forhindrer at tunge fenderdekk slites løs fra kaikanten og havner på havbunnen. Dermed kan nyvinningen bidra til å redusere store, internasjonale miljøutslipp i form av mikroplast fra gamle dekk.

Publisert

Utilstrekkelig og slitt innfesting gjør at gamle lastebil-, dumper- og traktordekk – som i dag benyttes som fendere i havner – faller i havet og blir liggende på havbunnen. Her går de mange hundre kilo tunge dekkene sakte i oppløsning, og blir dermed en kilde for betydelige utslipp av mikroplast.

Åge Wee, styreleder i miljøorganisasjonen Clean Ocean og eier av Wee Marine AS i Haugesund, fikk ideen til et sikringssystem for fenderdekk etter selv å ha bidratt til å fjerne 150 tonn dekk fra havbunnen på Haugalandet.

– Rundt om i norske havner ligger det flere tusen tonn fenderdekk på havbunnen, og internasjonalt er dette et massivt problem. Ryddingen av dekk fra havbunnen inspirerte meg til å utvikle en spesialløsning som kunne sikre fenderdekkene bedre slik at vi unngår denne helt unødvendige forurensingen, forteller Åge Wee

To modeller Fanori, som det nå er søkt patent for, består av et sjakkelsystem i varmgalvanisert stål som monteres fast i betongkaier eller trebrygger, og som er utviklet for å tåle stor sidebelastning. I kjettingene som løper fra sjakkelen er det festet en fenderstopper som utgjør en tilleggssikring dersom kjettingen slites av.

Fanori finnes i to modeller.

Fanori leveres i to modeller: Neptun er en dekket variant med to festepunkter til kjetting mellom 13 og 19 mm. Poseidon er en lavere modell med sjakler som går vertikalt med bryggekanten, og som egner seg godt for kaianlegg der mye fiskeutstyr skal trekkes over kaikanten. Begge modellene har lavt innfestingspunkt og tåler en belastning på opp til 26 tonn. Dette vil kunne redusere tapene av dekk betydelig, forteller Åge Wee.

– Innfesting av fenderdekk har lenge vært gjennomført uten standardiserte og gode løsninger som tåler vektpåkjenning over tid. Dette er en direkte årsak til at enorme mengder dekk havner i havet årlig, og det er svært sjelden at det brukes ressurser på å hente opp disse tapte fenderdekkene, forteller Wee.

Dårlig sikrede dekk langs kaiene er en stor forurensingskilde.

Hele hensikten med Fanori har vært å forhindre at flere dekk går i havet, og at fendrene er forsvarlig sikret i 50 år eller mer. Dessuten vil systemet hindre at kaikanten får skader og armering blir synlig, forklarer Wee.

– Sikring av fenderdekk med vekt på godt over ett tonn krever tilpassede løsninger, noe vi mener vi kan tilby med Fanori, avslutter daglig leder i Wee Marine, Åge Wee.