
Ishavsskuten «Lance» klar for første seilas fra Cape Town
Det tidligere norske forskningsskipet og selfangerfartøyet «Lance» skal etter planen seile fra Cape Town til øygruppen Tristand da Cuna i dag 22. januar. Det kjente fiske- og forskningsfartøyet skal til verdens mest avsidesliggende øy.
Det mye omtalte skipet ble solgt til det sørafrikanske fiskeriselskapet Ovenstone Agencies i fjor sommer. Deretter ble skipet oppgradert ved Hirtshals Værft i Danmark.
Etter den omfattende oppgraderingen ankom skipet til Cape Town 2. januar. Fartøyet skal nå brukes til transport av passasjerer og forsyninger til og fra øygruppen, og til fiske etter languster rundt øyene.
21 000 nautiske mil på en tank

«Lance» ble bygget som sel- og hvalfanger og levert av Sterkoder i 1978. Skipet har en største lengde på 60,8 meter og er utstyrt med en MAK 453 som yter 3200 hestekrefter. Skroget er bygget i isklasse med 40 millimeter tykke plater. Det har tankkapasitet på 550 tonn, noe som gjør at det uten å bunkre kan seile 13 000 nautiske mil ved fart på 13 knop eller hele 21 000 nautiske mil ved 10 knop.
«Lance» har tanker til 70 tonn ferskvann, og et osmoseanlegg som produserer ti tonn i døgnet. Ved Hirtshals Yard er det blant annet bygget 14 nye lugarer, montert flere dekkskraner og laget et fryserom for transport av forsyninger til øyene og languster tilbake til Cape Town.
Rederiet har to fartøy
Ovenstone Agencies har medregnet «Lance», to kombinerte passasjer-, forsynings,- og fiskefartøy som anløper Tristan da Cunha. Siden det for tiden er umulig å besøke øyene som turist på grunn av Covid-restriksjoner, vil «Lance» stort sett være alene om å seile til Tristan frem til sommeren.
Første avgang skulle vært lørdag 22. januar, med ankomst Tristan 29. januar. Det skal deretter fiskes i en ukes tid før seilasen tilbake starter 6 februar med ankomst 12 februar. «Lance» har ytterligere fire turer til Tristan før juli. Søndag har ligger “Lance” fortsatt i havn. Det er ikke uvanlig med endringer i avgangene, blant annet på grunn av værforhold.
Lance blir innbygernes forbindelse
Før kjøpet av «Lance» hadde Ovenstone Agencies avtale om bruk av de to kombinerte fiske- og lastefartøyene «Geo Searcher» og «Edinburgh» samt lastefartøyet «Baltic Trader» i ruten til Tristan. Avtalen innebærer plikt til å frakte passasjerer og forsyninger til Tristan. Som mottytelse har Ovenstone Agencies fått eksklusive fiskerettigheter etter languster.
62 meter lange «Edinburgh» hadde en avganger til Tristan før jul med retur fra øya 7. januar. Fartøyet har en ny avgang 17 februar til 5 april. Dette er primært en lang “fisketur”. Det er derfor «Lance», som med fem avganger i første halvår, blir øyboernes forbindelse til fastlandet.
«Lance» som ble levert i 1978 av verftet Sterkoder i Kristiansund, har en lang og spennende historie. Det har vært fiskefartøy og selfanger. I 1980-81 ble fartøyet bygget om til forskningsfartøy og fikk Staten som eier og det ble Kartverket som disponerte skipet. I 1992 ble skipet bygget om for å kunne brukes til forskningsekspedisjoner i Arktis og Antarktis.
Fra 1994 og fremover var det i hovedsak Norsk Polarinstitutt som disponerte skipet. Men i perioder fra 1995 til 2000 ble «Lance» også benyttet Kystvakten i Barentshavet. I 2017 solgte staten «Lance».

Er nå registrert i Belize
I 2019 ble «Lance» benyttet av Akvaplan-niva til forskning på snøkrabbe. Hun ble også kjent fra media da hun juletider 2019 hentet ut polfarerne Børge Ousland og Mike Horn utenfor Spitsbergen ved 82 grader nord. I 2020 var «Lance» for siste gang i bruk som selfangstskute, før hun ble solgt til sørafrikanske eiere. Skipet er nå flagget til Belize.