MS Skårongen
Spesialbygd skolebåt løfter utdanningen
Den nye skolebåten til Senja vgs er spesialbygd for undervisningsformål, og med hybrid fremdrift.
Den nye skolebåten til Senja vgs er en moderne og spesialbygd fiskebåt, som gir både skolen, elevene og utdanningen et skikkelig løft.
Spesialbygd til undervisning
MS "Skårongen" er en Selfa Max 1199, og er spesialbygd til formålet. Den har to førerposisjoner og en avansert elektronikkpakke, som inkluderer ekkolodd, radar, Olex og Sailorsmate, TECDIS og DP-anlegg. Den er godt utrustet med elektroniske hjelpemidler, som kunne vært på de største fartøy.
I tillegg har den papirløst kartsystem og kan gjennomføre hele sjøværet elektrisk. Det er montert dørkvarmeanlegg som gir et tørt og godt innemiljø, både i styrhus og lugarer.
Lavt drivstofforbruk
Designet er et Selfa MAX standardskrog, som båtverftet introduserte i 2013. Skrogdesignet har fått svært godt omdømme på grunn av dens gode sjøegenskaper, lavt støynivå, lavt drivstofforbruk, svært god kapasitet i lasterom og til fiskeoperasjonen.
Båten har også innmontert "Selfa Kontroll", som er ballastanlegg som
optimaliserer trim på fartøyet. Fartøyet har en største lengde på 11,98 meter, og er 4,30
meter bred. Den har plass til åtte elever, pluss en lærer.
Akterdekket er bygd for å gi optimale undervisningsmuligheter, blant annet port i siden er med ekstra bredde på 90 cm, samt at romluken er 23 cm høy, for universell utforming.
Sikrer topp kvalitet på fisken
Alt av dekksutstyr, som 800 kg garnhaler, garngreier og garngreiearm, 800 kg linehaler og ankervinsj, er levert av Lorentzen Hydraulikk AS. Mens Nordkran AS har levert krane på 3 Tm av modell Fassi M30AMF. Ziegra ismaskin er levert av Nordic Supply Systems AS.
Lasterommet er laget for føring av levende fisk, og har alle fordeler en komposittbåt kan tilby, med tette sikre avdelinger mellom maskinrom, lasterom og styrhus og lugar. Samt hygieniske og glatte overflater, som sikrer topp kvalitet på fisken. Leif H Strøm AS har levert CEM 070-pumper, som på en effektiv og rask måte fyller og tømmer lasterommet.
Gir båten lang levetid
Både skrog, skott, overbygg og akterdekk er vakuumstøpt. Noe som gir en optimal stiv og varm konstruksjon, og gir båten veldig lang levetid.
Fartøyet er godkjent som fiskefartøy under 15 meter, og DNV har stått for godkjenning og utstedelse av fartøyinstruks. Test og godkjenning av kran er utført av NSK.
Maskin og fremdrift
I maskinrommet er det installert et hybridanlegg av typen HybridX, levert av Hymatech AS. Dette inkluderer installasjon av en dieselmotor med ytelse på 290 hk ved 1800 o/min.
Hydraulikkanlegget er drevet av elektromotor, og er uavhengig av fremdriftsmaskineriet. Elektrisk fremdrift skjer med en vannkjølt elektromotor, med ytelse på 132 kW. Batteriene er vannkjølt for optimal sikkerhet og levetid.
Skolebåten inngår også i ZeroKyst-prosjektet, der man utvikler ny teknologi for å redusere utslippene i sjømatnæringen. I alt er det 11 firmaer som deltar i ZeroKyst-prosjektet og det satses ca 200 millioner kroner over en treårsperiode.
Leverandører
- Verft: Selfa Arctic AS
- Fremdriftsanlegg: Hymatech AS
- Dekksutstyr: Lorentzen Hydraulikk AS
- Krane: Nordkran AS
- Ismaskin: Nordic Supply Systems AS
- Pumper: Leif H Strøm AS