Norske havner kan søke om 128 millioner
Nå kan havner søke om støtte til investeringer som gir bedre logistikk og miljøgevinster. 128 millioner kroner er satt av til formålet i statsbudsjettet for 2025. Søknadsfrist er 26. februar 2025.
Kystverket lyser nå ut midler gjennom tilskuddsordningen for effektive og miljøvennlige havner. Ordningen skal bidra til å effektivisere logistikkjeden ved å støtte tiltak som blant annet reduserer ventetid, forbedrer infrastrukturen, fører til godsoverføring fra vei til sjø samt gir klare klima- og miljøgevinster.
Tilskuddet kan delfinansiere investeringer i havneinfrastruktur, tilgangsinfrastruktur og mudring, men kan ikke benyttes til havnesuperstruktur.
– Konkurransen er stor, og vi støtter de prosjektene som gir de beste positive effektene sett opp mot støttebeløpet. Det er derfor viktig at søknadene beregner hvilke positive effekter man skal oppnå, og hvordan disse beregningene er foretatt. Søkerne kan få veiledning i søknadsprosessen fra oss underveis, sier seniorrådgiver Øyvind Sandbakk i Kystverket.
Tilskudd for 2024
Mottaker | Prosjekt | Tilsagnssum |
Sandnes havn | Utvidelse av kai på Somaneset i Sandnes kommune. | 8 000 000 kroner |
Røst kommune | Etablering av industrikai på Glea i Røst kommune. | 27 412 855 kroner |
Oslo havn | Mudring, roro-rampe og oppgradering av kai på Kneppeskjær i Oslo kommune. | 56 000 000 kroner |
Oslo havn | Infrastruktur for digitalisering av havnedata i havnene i Hammerfest, Hareid, Stranda, Ålesund, Nordfjord, Egersund, Saltdal, Steigen, Karlsøy og Fjord. | 2 974 545 kroner |
Totalt | 94 387 400 kroner |
Tilskuddsordningen for investering i effektive og miljøvennlige havner forvaltes av Kystverket, og har løpt siden 2019. I 2024 var potten på litt under 95 millioner, som ble fordelt på 4 prosjekter.
– Regjeringen vil styrke kysten og sjøtransporten. Statlig støtte til investeringer i effektive og miljøvennlige havner får frem gode prosjekter i havnene som ellers ikke ville blitt realisert. Effektive havner er viktig for næringslivet som bruker sjøtransport for å frakte sine varer til markedet, sa fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss i forbindelse med tildelingene i fjor.
Tiltak som gir resultater
Støtten retter seg mot prosjekter som har klare mål om å øke effektiviteten i havnene. Eksempler på tiltak som tidligere har fått støtte inkluderer:
- Etablering, oppgradering og utvidelse av kaier
- Tilkomstinfrastruktur som veier, ramper og smart gates
- Andre investeringer i havneinfrastruktur, inkludert digital infrastruktur
Alle prosjekter må beregne forventede positive effekter, for eksempel i form av kortere tidsbruk, redusert ventetid, klima- og miljøgevinster eller godsoverføring.
Utvidet tidsramme for prosjekter
Kystverket har nå forlenget tidsrammene for ferdigstilling noe. Ettårige prosjekter må ferdigstilles mot slutten av 2026, mens toårige prosjekter må ferdigstilles mot slutten av 2027.
– Vi har de siste årene sett at det har vært utfordrende for flere prosjekter å klare å gjennomføre innen fristene som var satt, spesielt store prosjekter. Nå får søkerne bedre tid til å planlegge, kontrahere og gjennomføre prosjektene sine, forklarer Sven Martin Tønnessen, avdelingsdirektør for transport, havn og farlei i Kystverket.
Populær og viktig ordning
Tilskuddsordningen bidrar til å modernisere havner og redusere miljøpåvirkningen fra sjøtransport.
– Dette er en populær ordning som vi ser har hatt stor betydning for flere havner. Vi håper på mange gjennomarbeidede søknader, og husk at vi tilbyr veiledning både på telefon og e-post, sier Sandbakk.
For mer informasjon om tilskuddsordningen og søknadsprosessen, se https://www.kystverket.no/effektivehavner