Sjømatutsending til Frankrike, Sigrid Louise Philippart, gir innblikk i den nyeste innsikten på fransk sjømatkonsum i forkant av Paris Seafood Seminar 10. april 2025.

Franskmenn prioriterer smak og sunnhet

Franskmenn prioriteter smak og sunnhet når de skal spise sjømat. Etter flere år med nedgang i sjømatkonsumet i landet, har pilene nå begynt å peke oppover.

Publisert

Det er sjømatutsendingen til Frankrike, Sigrid Louise Philippart, som med dette gir et innblikk i den nyeste innsikten i det franske sjømatkonsumet i forkant av Paris Seafood Seminar. Hun har sett nærmere på den nyeste dataen og trendene, med fokus på artene laks, torsk og sei: Hva forteller det oss om mulighetene i det franske markedet, og den franske forbrukeren?

I undersøkelsen «consumer confidence index (cci)» fra OECD kartlegges forbrukere og husholdningers holdning til forbruk, sparing og økonomisk situasjon. Formålet er å gi en pekepinn på hva man kan forvente fra forbrukere når det gjelder kjøp av varer, langsiktig sparing og hvor villige de er til å bruke penger. 

- Et resultat på indeksen over 100, gjenspeiler optimisme og tro på positiv utvikling økonomisk – hvor husholdningene til gjengjeld sparer mindre og bruker mer penger. Undersøkelsen fra OECD i januar 2025 viser at franskmenns indeks nå står på omtrent 99, hvor det langsiktige gjennomsnittet er 100. I midten av 2022 var indeksen derimot på rundt 96, og vi ser dermed en økning etter at inflasjonen har gått ned, skriver sjømatutsendingen i sitt ferskeste nyhetsbrev.

Med dette bakteppet for forbruk i Frankrike, har Sjømatrådet sett nærmere på utvikling i sjømatkonsumet hos franske forbrukere – og ikke minst hva de oppgir som viktig for dem når de kjøper sjømat.

Skjell er den mest konsumerte arten innen sjømat i Frankrike, tett etterfulgt av laks, tunfisk og torsk. Når det gjelder verdi, topper laks listen, etterfulgt av torsk. Etter flere år med nedgang i sjømatkonsumet, ser trenden ut til å snu. Økt etterspørsel etter laks, på tross av de siste årenes dyrtid, ser ut til å være det som nå preger det franske markedet.

– Nå som inflasjonen har flatet ut, gir det oss en indikasjon på hva vi kan forvente av forbruket til franske konsumenter. Det kan være et tegn på at franskmenn igjen vil være villig til å betale for sjømat og andre varer, sier sjømatutsending i Frankrike, Sigrid Louise Philippart.

Du kan lese mer om sjømatkonsum og trender i Frankrike her