– Selv om franske forbrukere har hatt svakere kjøpekraft de siste årene, ser vi en tydelig vekst for røkelaks fra 2020 fram til 2024, sier sjømatutsendingen til Frankrike, Sigrid Louise Philippart. Bilde fra Sotra Seafood sitt produksjonsanlegg for røkelaks på Sotra.

Suksess for norsk røkelaks i Frankrike

Røkelaks har lange tradisjoner, og mange er glad i det – også i Frankrike. I jula har røkelaksen en helt spesiell plass i fransk matlaging, selv i dyrtid.

Publisert Sist oppdatert

På tross av svakere kjøpekraft hos franske forbrukere er røkelaks mer populært enn noensinne, slår sjømatutsendingen fast. Hun forteller også at når det kommer til julemat er røkelaksen helt sentral i Frankrike. På samme måte som gåselever eller østers, er røkelaksen en del av de eksklusive råvarene franskmenn er glad i å spise i høytiden. 

Delikate forretter

Røkelaksen tilberedes gjerne i delikate forretter eller nytes som aperitiff, og har en selvfølgelig plass på matbordet i juletiden. Røkelaks kan regnes som en luksusvare, og har et eksklusivt særpreg. Og selv om den allerede er en etablert juletradisjon i Frankrike, har den også steget i pris de siste årene.

Med svakere kjøpekraft hos forbrukere i Europa, inkludert i Frankrike, kunne røkelaksen fort ha endt opp med å bli valgt bort i høytiden. Det er likevel det motsatte som skjedd i Frankrike de siste årene – og det er blant annet den norske røkelaksen franskmennene vil ha, forteller Sigrid Louise Philippart i sin rapport.

Produksjon av røkelaks i Norge.

Tydelig vekst

– Selv om franske forbrukere har hatt svakere kjøpekraft de siste årene, ser vi en tydelig vekst for røkelaks fra 2020 fram til 2024. Og den veksten vi ser i kjøpevolum på røkelaks, ser vi også i verdien på røkelaks i samme tidsperiode. Med andre ord har det vært en tydelig prisøkning på røkelaks de siste fire årene. Men franskmenn fortsetter likevel å kjøpe mer røkelaks sjømatutsending til Frankrike, Sigrid Louise Philippart.

I den nye innsikten om kjøpevolum fra det franske markedet tas det også stilling til andre faktorer i kjøpssituasjonen, som hvor stor andelen kjøpere er, hyppigheten på kjøp og mengden som blir handlet. Ingen av disse endrer seg nevneverdig, og kan dermed ikke forklare økningen i volum. Dette vitner også om hvor viktig røkelaksen er i Frankrike, og at det kanskje er et produkt som mange prioriterer selv om det er dyrtid, påpeker Philippart.

Oppmerksomhet i media

Denne høsten har også røkelaks fått mye oppmerksomhet i flere franske medier. Det er vanlig at det skrives om matretter eller produkter, i forkant av julesesongen. Artiklene denne høsten har blant annet handlet om hvilken røkelaks som er best, hva du skal se etter på produktpakningen og hvorfor både foredling og opphav er viktig. 

– Som en opptakt til julen, har det vært flere saker i franske medier den siste tiden. Med både guider til hvordan du skal velge den beste røkelaksen og kåringer for ulike produkter med røkt laks – med titler som «den beste røkelaksen som selges til jul» eller «den beste røkelaksen å servere i høytiden», forteller Philippart.

Felles for flere av artiklene og oppslagene er at de poengterer hvor viktig røkelaks er som julemat, og at opphavet trekkes fram som en avgjørende faktor når det kommer til kvalitet.

Opphav viktig

Norges sjømatråds siste trendrapport, Top Seafood Trends 2024 «Oceans of Change», avdekket også nye funn om konsum og preferanse hos forbrukere globalt. Så mange som 74 prosent av franskmenn som ble spurt, oppga at opphav er viktig for dem når de skal handle laks. 71 prosent av franskmenn svarte også at selve bredden i utvalget av sjømatprodukter var viktig når de skulle velge hvor de skal kjøpe laks.

– Den store økningen i kjøpevolum på røkt laks i Frankrike de siste årene, og vår nye innsikt om opphavsmerking, er en bekreftelse på hvor viktig det norske opphavet er for franske forbrukere. Dette er i stor grad grunnen til at norsk sjømat har en så sterk posisjon. Det er viktig for forbrukere å vite hvor maten deres kommer fra, avslutter Philippart.