I dag deltar 1500 skoleelever på årets rekrutteringsstunt i Møre og Romsdal
I dag braker det løs med årets rekruttering av ungdom til fiskeryrket, 30 skoler og 1500 elever deltar på den digitale sendingen.
Det er Fiskebåt Vest i lag med Møre og Romsdal Fiskarlag, Surofi, Marint kompetansesenter og Norges Sildesalgslag som står bak arrangementet, som også har med Sparebanken Møre som sponsor.
Får møte eldre ungdommer
Opplegget er nokså likt fra år til år. Først får ungdommene en liten smakebit på hva det innebærer å ha et yrke på sjøen.
– Deretter får de møte litt eldre ungdommer som har valgt fiskeri som yrkesvei. I år er det lærling Selma Steen Bjørlykke frå Ålesund, fiske- og fangstelev på fagskulen Daniel Magerøy frå Midsund og motormann-elev på fagskulen, Simen Akslen frå Ålesund, som blir intervjua om hvorfor de har valgt fiskeri som sin yrkesvei.
Ikke bare faglig
For at ungdomskoleelevene skal henge med, blir det også Kahoot-konkurranse mellom de forskjellige skolene, der den klassen som vinner får 10 000 kroner, og den eleven som gjør det best får en ipad. Arrangørene legger også vekt på finne en ung lokal artist til arrangementet.
– I år som i fjor er det Sverre Eide frå Ålesund som stå for det musikalske.
Eide er mest kjent fra The Voice.