Mundal Båt bygger katamaran til Lofoten
Mundal Båt og Sjøliv AS har signert kontrakt på nytt miljøvennlig fiskefartøy.
Mundal Båt skal bygge et nyskapende, 15 meter stort, fiskefartøy til rederiet Sjøliv AS, som har tilholdt i Laukvik, Lofoten.
Starter bygging over nyttår
– Vi er svært fornøyd med å lande denne kontrakten. Fartøyet har vært igjennom et forprosjekt med utvikling i ett års tid. Nå har vi gjennomført slepetester i tank på modell for å optimalisere endelig skrogdesign, og starter bygging rett over nyttår, sier daglig leder i Mundal Båt, Vidar Grindheim.
Han legger til at støtte fra både Innovasjon Norge (3,5 millioner NOK) og Enova (5,58 millioner NOK) har vært utløsende for at rederiet Sjøliv AS har fått satt i gang prosjektet.
Katamaran med fremdrift
Dette er verftets byggnummer 100, med faktisk lengde og bredde på 14,99 og 9,4 meter. Fartøyet skal utrustes for snurrevadfiske, men får stor fleksibilitet på grunn av stort dekksareal i forhold til lengden.
Fartøyet er en hybriddrevet katamaran, og utrustes med hybrid fremdriftsløsning og batteripakke på hele 380 kWh. Batteripakke og fremdriftssystem er levert av Austevoll Elektro og Nogva Motorfabrikk.
Energieffektivt skrog
Katamaraner er ikke vanlig kost i kystfiskeflåten. Rederiet har likevel valgt å bygge katamaranskrog, og lagt ned mye ressurser i å utvikle et energieffektivt skrog.
– Dette er nytenkende redere, som våger å ta steget. Hele bransjen - design og produsent - har hatt stort fokus på kvalitet. Dette vil gi betydelig reduksjon i dieselforbruk, sier Grindheim.
Sammen med verftet er rederiet fremoverlent i prosessen om å skape fremtidens kystfiskefartøy. Skroget er optimalisert i forhold til fartsbehov og minimalt energibehov for fremdrift.
Fremoverlente redere
Svein Håkon og Signar Fjordbakk i Sjøliv AS fikk i 2020 overlevert «Seingen». Dette var et 20,99-fartøy i kompositt, som den gang var svært energieffektivt hos Mundal.
– Nå drar de strikken ytterligere i forholdt til nyskapelse og miljøgevinst, skriver verftet i en pressemelding.
Produksjon av fartøyet starter i januar 2023, og skal leveres ved årsskifte 2023-24. Oppdraget har en kontraktsverdi på nesten 50 millioner NOK.