Fabrikken skaper store problemer for høstingen
På første tur ble det fangstet ti tonn haneskjell. Siden har kvantum økt tur for tur. Da «Arctic Pearl» losset for en snau uke siden ble det losset lukkemuskler fra 180 tonn skjell.
Tross at fangstet kvantum har økt kraftig, er det langt igjen før kvantum er i nærheten av å være økonomisk bærekraftig.
For øyeblikket oppgis det på AIS at fartøyet er «laid up/moored» i Tromsø. Det betyr normalt at fartøyet er lagt i opplag. Presseansvarlig Anette Grøttland Zimowski i Ava Ocean AS forklarer det slik til Kystmagasinet:
– Det stemmer at vi nå ligger til kai i Tromsø i to uker for å foreta noen nødvendige utbedringer i fabrikken om bord.
Selv om selve fangstkonseptet vi har utviklet fungerer meget godt, har vi dessverre hatt store utfordringer med skjellfabrikken som er levert. Det har vært flere nødvendige turer tilbake til land, og vi har dermed ikke kunnet være i full ordinær drift, sier Zimowski.
Leverte 18 tonn etter siste tur
Haneskjellfartøyet «Arctic Pearl» kom tilbake fra første tur før jul. De fikk på den turen bekreftet at høstingsteknologien fungerte. Teknologien som skal gjøre fisket etter haneskjell både bærekraftig og lønnsomt. Men i fryserommet var det bare tusen kilo frossen lukkemuskel.
Årsaken til det lave kvantumet var problemer med produksjonslinjene hvor skjellene åpnes og lukkemuskelen tas ut. Produksjonslinjene tok ikke unna like raskt som det ble fisket, og heller ikke på langt nær det kvantum det var forutsatt at fabrikken skulle. Det medførte flere ukers opphold for å få endret produksjonslinjene i begynnelsen av året.
Nå har fartøyet losset fangst i Tromsø for tredje gang i år. I februar ble det losset 3 165 kilo lukkemuskel fra haneskjell. Ved anløp Tromsø i mars økte kvantum til 6 060 kilo, og 18 april var det nesten en tredobling av kvantum i mars, med hele 18 045 kilo.
Må fiske over 10 000 tonn
For å kunne levere dette kvantum er det fangstet et kvantum haneskjell som i rundvekt er ti ganger så høyt. Lukkemuskelen som er den spiselige delen av ett haneskjell utgjør bare ti prosent av skjellets vekt.
Ava Ocean AS har tidligere i kommunikasjon med Fiskeridepartementet sagt at de trenger en kvote på 10 – 12 000 tonn rundvekt for å gå i balanse. Nåværende fangster er ikke nærheten av dette nivået. Det må faktisk økes til i overkant av 1000 tonn per måned skal Ava Ocean gå i balanse.
I praksis må fabrikkanlegget kunne ta unna skjellene mye raskere enn hva som nå er tilfelle. Ifølge pressemeldinger sendt ut i forbindelse med ombyggingen ble det opplyst at anlegget skulle kunne foredle cirka 100 tonn haneskjell per dag.
Høstingsteknologien fungerer perfekt
Midt i den vanskelige situasjonen ser Zimowski noe positivt. Den banebrytende høstingsteknologien som er svært skånsom mot havbunnen, og som sorterer ut skjellene, har fungert som forutsatt.
– Vi er tross problemene med fabrikken, veldig fornøyde med det vi har fått til på turene nordover hittil. Det er bevist at vi har et fangstkonsept som høster slik som forespeilet. Vi er også heldige som har et mannskap om bord, som står på dag og natt for å finne løsninger. Vi tror at så snart vil ha en fabrikk som klarer å produsere like mye som redskapet kan høste, sier Zimowski.
«Arctic Pearl» ble bygget ved Brevik Verft som PSV-fartøyet «Ocean Duke» i 2013. Fartøyet har en største lengde på 84,5 meter og bredde på 17 meter.