– Et veldig interessant marked for fersk norsk laks
Slik konkluderer den nye lakserapporten som Sjømatrådet har fått utført i Vietnam.
Norge har over flere år eksportert biprodukter av laks til det vietnamesiske markedet. Men det er spesielt den ferske laksen som er interessant, fordi den selges til en langt høyere pris.
Konsumet av fersk laks er økende: I dag spiser vietnameserne 33 prosent mer fersk laks enn de gjorde for fem år siden.
I Vietnam er det også mye annet som vokser: folketallet (som har bikket 100 millioner), kjøpekraften, sjømatkonsumet (som har økt fra 20-34 kilo på seks år), den totale sjømatimporten og importen av norsk laks.
Fersk laks
Vietnameserne spiser rundt 6 500 tonn fersk laks i året. Det er kanskje ikke så mye når man tar folketallet i betraktning. Likevel er det en god del når man vet at for 10 år siden var det så godt som ingen som gjorde det. I tillegg stammer det meste av laksen fra Norge.
Det aller meste av den ferske laksen som importeres spises i Vietnam. De fleste importørene sier de velger å konsentrere seg om sitt eget marked fordi vekstpotensialet er stort, ifølge lakserapporten.
Eksporten av fersk laks fra Norge til Vietnam har økt med over 1100 tonn siden 2019. Da var volumet på 4347 tonn, og verdien på litt over 300 millioner kroner. I fjor var volumet på 5493 tonn, noe som utgjorde en verdi på 531 millioner.
Også hittil i år er det hyggelige tall. Til og med oktober eksporterte Norge 5214 tonn fersk laks til Vietnam, mot 4749 tonn i samme periode i fjor. Det er en økning på nesten 10 prosent. Verdien på lakseeksporten endte med rekordhøye 574 millioner kroner ved utgangen av forrige måned.
Muligheter
Sjømatrådet har tidligere omtalt Vietnam som et marked i vekst. En viktig årsak er økt kjøpekraft kombinert med fremvekst av japanske spisesteder, spesielt i de to største byene: Hanoi i nord, med over 8 millioner innbyggere, og Ho Chi Minh- byen i sør, med et befolkningstall på nærmere 9 millioner.
Det er også primært i de største byene at økonomien går bedre, middelklassen vokser og etablering av nye bedrifter skyter fart.
Stadig flere utenlandske selskaper utvider virksomheten til vietnamesiske storbyer, blant dem japanske og sørkoreanske supermarkeder og spisesteder. Og stadig flere vietnamesere får nye, utenlandske impulser, det være seg fra vestlige trender eller japansk mat, slik som sushi og sashimi.
Mest populær blant unge
Ifølge lakserapporten spises hele 85 prosent av den ferske laksen på restauranter og hoteller, mens bare 15 prosent ender opp i supermarkedenes fiskedisker. Likevel, de siste årene er fersk laks, sushi og sashimi blitt et «must» på velutstyrte supermarkeder.
Som i mange andre markeder, er det først og fremst de unge som kaster seg på sushitrenden. Og det er de unge som er mest opptatt av laksens helsegevinster som høyt innhold av proteiner, sunne fettsyrer og A- og D-vitaminer, melder Sjømatrådet.