Lanserer ti tiltak for å øke den maritime eksporten av skip, utstyr og tjenester
Satsingen består av ti tiltak og er et offentlig-privat samarbeid og skal bidra til å øke eksportinntektene for skipsverft, utstyrs- og tjenesteprodusentene med 51 pst. innen 2030.
Det melder Nærings- og Fiskeridepartementet i en pressemelding.
– Norge skal styrke sin posisjon som en ledende global aktør innenfor nye og grønne maritime løsninger og tjenester, sier næringsminister Jan Christian Vestre.
Store ambisjoner
Regjeringen har som mål om å øke norsk eksport utenom olje og gass med 50 prosent innen 2030, og samtidig kutte de samlede klimagassutslippene med minst 55 prosent. For å nå eksportmålet har regjeringen lansert eksportreformen «Hele Norge eksporterer», en storsatsing hvor myndighetene, næringslivet og virkemiddelapparatet forener krefter for å gjøre offensive fremstøt i utlandet. Satsingen på den maritime sektoren ble foreslått av Nasjonalt eksportråd, og er den andre satsingen i eksportreformen.
– Målene for den maritime satsingen er ambisiøse og kommer fra næringslivet selv. Innen 2030 skal vi øke eksportinntektene med 51 pst. fra 85 mrd. i 2021 til 128 mrd. Den globale maritime bransjen endrer seg raskt i takt med det grønne skiftet. Det er mye som tyder på at omstillingen vil gi store muligheter for mer eksport av norske maritime løsninger, sier fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran.
– Tidspunktet for å lansere en norsk maritim eksportstrategi er nå. Vi må posisjonere oss i det globale markedet for å sikre oss arbeidsplasser og eksportinntekter mange år frem i tid. Lykkes vi dette tiåret, lykkes vi de neste femti, sier Vestre.
Sterk posisjon og profil i utvalgte markeder
Regjeringen setter av 25 til 50 millioner kroner til satsingen innen utgangen av 2023. De viktigste tiltakene i satsingen er styrking av det det eksportrettede virkemiddelapparatet i utvalgte segmenter og markeder som skal bidra til at norske bedrifter vinner kontrakter i disse markedene.
Satsingen skal også jobbe målrettet med å styrke den norske maritime bransjen sin internasjonale posisjon som en ledende aktør på nye og grønne maritime løsninger og tjenester. For å støtte dette arbeidet skal det utarbeides et fellesbudskap med en tilhørende kommunikasjons-strategi og midler for bransjen.
Eksportsatsingen «mer og grønnere maritim eksport» er et offentlig-privat samarbeid med bidrag både fra staten og næringslivet. Satsingen følges opp og videreutvikles i tett samarbeid med næringslivet.
Ti tiltak for økt maritim eksport
Regjeringen har lansert ti tiltak for å øke maritim eksport. Disse kan deles inn tre kategorier: Vi skal bli flinkere på å selge inn norske maritime løsninger, vi skal satse på eksportnettverk i utpekte områder i verden, og vi skal bli mer koordinerte i vår felles innsats inn mot utenlandske markeder.
- Etablere eksportnettverk og kartlegging av konkrete markedsmuligheter.
- Opprette program for merkevarebygging, posisjonering og eksporttrening.
- Utvikle spisset områdesatsing for Singapore og Sørøst-Asia.
- Etablere tematisk satsing på fartøy til havvind og offshore i Nord-Europa.
- Etablere tematisk satsing på cruiseskipmarkedet i USA og Europa.
- Opprette program for grønt maritimt skifte i tilknytning til EU Fit for 55.
- Styrke "Team Norway" gjennom strategisk internasjonalt myndighetsarbeid.
- Bidra med eget tilskudd til leverandørutvikling for innovative maritime løsninger.
- Benytte det EØS-rettslige handlingsrommet ved offentlige anskaffelser av fartøy.
- Styrke finansieringsløsninger for norsk skipsbygging.