Mo i Rana styrker havnen
Prosjektet for innseiling og ny dypvannskai i Mo i Rana har god fremdrift. Mudringsarbeidet ved Toraneset og Langneset er fullført innenfor mudringssesongen, og flere viktige milepæler for øvrig er nådd.
- Vest Betong har, gjennom sin underentreprenør Gerd Stensen, gjort en solid jobb med å fjerne over 100.000 kubikkmeter masser fra sjøbunnen på kort tid. Statsforvalteren gav tillatelse til mudring fra 1. september til 1. februar, og vårt mål har hele tiden vært å fullføre dette innenfor én sesong – noe vi har lykkes med, sier Martin Fransson fra Kystverket, som leder samarbeidsprosjektet.
Prosjektet går etter plan. Ved Toraneset er mudringsarbeidet fullført, og sluttmåling av dybdene ble gjennomført 28. januar. Data fra sjømålingene skal nå behandles og vil deretter bli sendt til Kartverket for oppdatering av de offisielle sjøkartene.
For den nye dypvannskaien ved Langneset er også all mudring ferdigstilt. Stabilisering av det fremtidige kaiområdet er utført, og området vil nå fylles ut med rene sprengsteinsmasser. Etter hvert vil dagens deponiområde for forurensede masser omvandles til landareal for den nye dypvannskaia.
Status for lekteren som sank natt til 31. desember er at heving av gravemaskinen med rigg ble utført i månedsskiftet januar/februar, mens selve lekteren vil bli hevet noe senere. Lekteren ligger stabilt og utgjør ingen umiddelbar hindring for videre arbeid. Hovedentreprenør Vest Betong har via sin underentreprenør Keller ansvar for oppryddingen, og prosjektet samarbeider tett for å sikre en ryddig og effektiv prosess.
Prosjektet holder fast ved sine overordnede mål, med ferdigstillelse planlagt i 2026. I 2025 vil hovedfokuset være byggingen av den nye dypvannskaien, med vekt på pele- og betongarbeid. Prosjektet tar hensyn til torsken i fjorden sin gyteperiode. I henhold til vedtak fra Statsforvalteren vil derfor ikke pelearbeidene starte opp før senere i vår.