Skipsrevyen
Signerte avtale om Klimapartnerskap
Forhandlingene om et maritimt klimapartnerskap mellom regjeringen og organisasjoner i maritim næring og fiskerinæringen er signert.
Med dette ønsker regjeringen å få fart på den grønne omstillingen og bidra til å nå Norges klimamål, samtidig som næringslivets konkurranseevne opprettholdes.
– Ved å inngå et maritimt klimapartnerskap, etablerer vi en plattform for samarbeid med organisasjoner i sjøfart og fiske, hvor vi kan identifisere flaskehalser, adressere utfordringer og diskutere muligheter for den videre utviklingen av grønn skipsfart. Det er nå den virkelige jobben begynner, og jeg gleder meg til fortsettelsen, sier fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss.
Gjennom klimapartnerskapet vil Norge sette opp farten for omstilling ytterligere.
– Hele næringen skal omstilles. Derfor trenger vi alle gode krefter, både private og offentlige, og både arbeidsgivere og arbeidstakere. Vi har fått med oss store deler av de to næringene, og det er fint å se at vi kan enes om den ambisjonen vi har lagt til grunn – å halvere klimagassutslippene fra innenriks sjøfart og fiske, fortsetter fiskeri- og havministeren.
Et startskudd
– Vi anser denne signeringen som et startskudd for et partnerskap som raskt må konkretiseres, sier Knut Arild Hareide, adm. direktør i Norges Rederiforbund.
Rederiforbundets medlemmer har selv satt ambisiøse klimamål for 2030 og 2050, ønsker å bidra til raskere utslippskutt, også i Norge. Investeringene i grønn teknologi viser at de mener alvor.
– Våre medlemmer er i dag verdensledende på lav- og nullutslippsløsninger, samtidig går utviklingen for sent og vi trenger nye og kraftfulle virkemidler om klimamålene skal nås, sier Hareide
Klimapartnerskapet skal jobbe for ambisjonen om å kutte klimagassutslipp fra innenriks sjøfart og fiske med 50 prosent innen 2030 sammenliknet med 2005-nivå. Det er næringslivet som kjenner hvor skoen trykker, og offentlig-privat samarbeid i den grønne omstillingen er sentralt for å lykkes.
– Vi skal skape jobber og kutte utslipp i skipsfarten, og staten skal bidra. Blant annet har Enova i året som gikk finansiert grønne løsninger til havs med over 2 milliarder kroner. Støtte til utbredelse av klimavennlige løsninger innenfor sjøfart blir viktig fremover også, og innspill fra næringen blir viktig for oss å lytte til, sier klima- og miljøminister Tore O. Sandvik.
Ikke til stede
Kystrederiene glimret med sitt fravær da avtalen ble undertegnet. I en pressemelding onsdag skrev organisasjonen at de ikke kom til å skrive under på klimpartnerskapet.
– Kystrederiene har besluttet å ikke signere den foreslåtte klimapartnerskapsavtalen. Denne avgjørelsen er tatt etter en grundig vurdering av avtaleforslaget og de potensielle konsekvensene det vil ha for våre medlemmer, skrev organisasjonen.
– Rederienes rolle, som er avgjørende for å gjennomføre utslippskutt, er for svakt definert i avtaleutkastet. Vi trenger en avtale som gir rederiene risiko reduksjon, klare rammer og støtte til å gjennomføre nødvendige tiltak., sa adm.dir. i Kystrederiene Tor Arne Borge.
Det faktum at organisasjonen ikke vil skrive under er ikke nevnt i pressemeldingen fra regjeringen torsdag. Skipsrevyen har sendt flere spørsmål til de ansvarlige statsrådene om dette, men foreløpig ikke fått svar.