Covid skapte problemer for bruk av leiefartøy
Norske fiskebåtredere kan bruke leiefartøy i inntil to år når de bygger nytt og har solgt fartøyet som skiftes ut. Men for rederi i Ålesund har firkantede regler, som ikke er tilpasset en tid med Covid, skapt uventede problemer.
Havfisk AS fikk forhåndstilsagn om utskiftingstillatelse for det pelagiske fartøyet «Havstål» 28. januar, og solgte da «Havstål» til Havstål AS. Eierskifte ble registrert 7. februar 2022, seks dager etter at det ble inngått kontrakt med Karstensens Skibsværft om bygging av et nytt fartøy. Dette fartøyet skal etter planen leveres 1. februar 2024.
9. februar 2022 søkte Havfisk AS om tillatelse til å bruke «Havstål» som leiefartøy til erstatning for ex«Havstål» i byggeperioden. Søknaden ble innvilget fem dager senere.
Først innvilget – så avslått
Men så oppdaget direktoratet at «Havstål» hadde blitt brukt som leiefartøy i perioden 14. februar 2018 til 31. mars i fjor. Derved endret direktoratet den tidligere innvilgelsen til avslag.
16. mars fikk rederiet avslag på å bruke «Havstål» som leiefartøy for ex»Havstål» fra Fiskeridirektoratet. Dette avslaget kan klages inn for Fiskeridepartementet.
Avslaget er så klart og bygger på regelverket slik det er. Vi hadde håpet at det skulle være en mulighet på grunn av situasjonen med Covid som er bakgrunnen for at vi har kommet i denne situasjonen, sier fiskebåtereder Henning Veibust i Veibust Fiskebåtrederi AS til Kystmagasinet.
I klagen aksepterte rederiet at avslaget var i henhold til regelverket. Men basert på følgende tilleggsopplysninger, håpet de på at vedtaket ville bli omgjort:
- Havskjer AS fikk 18. februar 2019 medhold i sin klage om forlengelse av generell utskiftingstillatelse for fortsatt bruk avleiefartøyet «Havstål». I vedtaket sto det at «Havstål» kan benyttes frem til fristen den 13. februar 2020.
Covid var årsak til forsinkelser
Hadde ikke covid-19-situasjonen oppstått hadde leiefartøyordningen for «Havstål» opphørt den 13. februar 2020, og kunne dermed igjen tre inn i leiefartøyordningen den 13. februar 2022.
Rederiet finner at det er urimelig at Havfisk holdes ansvarlig for forhold som ligger utenfor rederiets påvirkning. På tross av situasjonen som har vært i hele verden de siste to årene, og som har gjort det vanskelig å koordinere nybyggsatsingen, har Veibust Fiskeriselskap AS satset videre på
fornyelse.
Alle utsettelser som har skjedd etter 13. februar 2020 er covid-19 relaterte og er fullstendig utenfor rederiets eller noen andres påvirkning. Hadde det ikke vært for pandemien så hadde ikke denne situasjonen oppstått, forklarer rederiet, skrev rederiet i klagen på det første avslaget.
Fiskeridirektoratet avslår søknaden basert på bestemmelsene i konsesjonsforskriften §1-7 tredje ledd. Der står det at det er en forutsetning for å kunne benytte leiefartøy ved kontrahering av nybygg at det foreligger «forhåndstilsagn om utskiftingstillatelse» og at «leiefartøyet ikke har fisket i henhold til annen leiefartøytillatelse i løpet av siste to år».
Fylte ikke vilkåret på grunn forsinkelsene
Pandemien gjorde at «Havstål» totalt ble benyttet som leiefartøy,i overkant av tre år, frem til 31. mars i fjor. Derved er det ifølge Fiskeridepartementet og Fiskeridirektoratet et faktum at «Havstål» ikke oppfyller vilkåret i konsesjonsforskriften. Det er ikke gitt noen unntak i forskriften fra regelen.
- Vi kommer ikke til å klage videre til Fiskeridepartementet, sier Henning Veibust. Rederiet også fartøyet Havskjer. Men å bruke dette til å ta alle kvoter rederiet har, er ingen ideell situasjon, forklarer Veibust.
71,6 meter lange «Havstål» som skiftes ut ble bygget ved Westcon AS i 2009 som skotske «Serene». Veibust Fiskeriselskap overtok fartøyet i 2017. På nyåret i fjor fikk rederiet levert «Havskjer» med lengde på 71,2 meter fra Karstensens Skibsværft. «Havstål» var leiefartøy for «Havskjer».