Båter som burde ligget under juletreet
Lå ikke båten du hadde lyst på under juletreet? Fortvil ikke. Meglerne har noe å by på for enhver smak, og nesten enhver lomme bok. Her ser du eksempler på båter du kan få i enkelte prisklasser, - uten kvote. Dette er bare eksempler blant flere hundre fiskebåter til salgs.
aViknesFlott leppefiskbåt til 450 000
Skal det være en båt til teinefiske? Da er kanskje «Dina» den rette. Spesielt interessant om du har rettigheter på leppefisk. «Dina» er fem år gammel, sju meter lang og 2,5 meter bred, bygget ved Askeladden Boats.
På hekken er det en 150 hk Suzuki med 1218 gangtimer. Båten er i tillegg utstyrt med en baugpropell. Her er Simrad kartplotter og ekkolodd, AIS og VHF Fusion radio.
Det er montert en Northlift teinehaler, og det er makrelldorg system og opplegg for to juksamaskiner. Skal det fiskes leppefisk er det greit å vite at det er en leppefisktank på 700 liter. Med stykkprisen som betales for bergnebb, berggylt og annen leppefisk blir det fort penger i en 700 liters tank.
Selger kan mot et tillegg i prisen levere hundre runde teiner og diverse annet utstyr for leppefisk.
Hos North Shipping ligger båten til salgs med en prisantydning på 450 000 kroner eks. mva.
Sjark med komfort til 2,15 millioner
En Viknessjark er en fiskebåt med stil. Å fiske med sjark trenger ikke å være kummerlig, og en trenger nødvendigvis ikke en sjark til over ti millioner. Viknessjarken «Hanna» kan du få mye rimeligere. Hos North Shipping er den lagt ut med en prisantydning på 2,15 millioner kroner, - men kom gjerne med et bud.
Sjarken som har en lengde på 10,66 meter og bredde på 3,4 meter er bygget i 2006. Den er utstyrt med en Yanmar 6LY som yter 400 hestekrefter, og som var ny i 2019 og derfor bare har dratt på seg 1800 gangtimer. Det ble sammen med motor også installert et nytt KMT161 A gir med slureventil. I 2020 fikk båten ny eksospotte, - og i år har den blitt påkostet ny propell.
Her er redningsflåte for fire personer og to overlevingsdrakter. Det er gassalarm, gummibåt, vaktalarm og drivanker. Og godt om en for eksempel skal nordover for å fiske torsk, så er her to lugarer, hver med to køyer, Det er toalett med septiktank, dusj, kjøleskap og gasskomfyr med stekeovn. De to siste årene er det installert ny varmtvannstank, ny webasto, og skipperstolen har fått nytt trekk.
Elektronisk utstyr omfatter Furuno radar og TimeZero kartplotter, begge deler nytt i år. Det er Raymarine autopilot og et Raymarine ekkolodd som har fått ny svinger i år. Her er Raymarine VHF, TV og DAB radio med CD.
For fiske er det tre juksamaskiner fra Polarteknikk, Proff snikhaler som er ny i år, - samt fire plastkontainere for oppbevaring av fangst.
Stigfjord til rundt tre millioner
«Lotta» er en Stigfjord 35 bygget i plast i 2007. Sjarken har en lengde på 10,65 meter og bredde på 4,20 meter. Hovedmotor er en 450 hk Scania som har cirka 16 000 timer gangtid.
Det opplyses i prospektet at "Lotta" ved marsjfart drikker cirka 12 – 14 liter i timen.
Sjarken er utstyrt med blant annet hydraulikk som omfatter ankervinsj, heve/skyllekar (Smådal) og teinehaler.
Og for at det skal bli fisk er "Lotta" rigget for dorg med tre juksa/dorgemaskiner.
Lasterommet er på 11 kubikkmeter. Vil du vite mer om denne sjarken er skipsmegleren Sigship stedet å henvende seg. Megleren skriver at et bud på tre millioner vil bli vurdert.
Båt og kvote til ti millioner
«Rånes Viking» er en solid sjark bygget i aluminium ved Kåre Holthe & Sønner i 1993. Lengden er 12,32 meter og bredden 3,96 meter. Sjarken er utstyrt med en Scania ds9 som yter 245 hestekrefter. Ifølge prospektet har motoren som har fulgt sjarken siden den ble bygget hatt service hvert år. Den har en gangtid på 15478 timer etter totaloverhaling i 2011 hos Nogva Svolvær. Her er også en generator på 110 amph ny i 2020 og en 75 amph fra 2011. Hjelpemotor er en 6,5 kW Nanni. I 2018 fikk fartøyet ny aksling og hylse.
Lasterommet er på 14 kubikkmeter og har 14 kontainere med plass til cirka 6500 kilo rundfisk. Sjarken er en rendyrket garnbåt og er utstyrt med en Meydam 1200 kg garnhaler og Meydam garngreier.
Autopilot AP70 MK2, Pronav Satellittkompass, to Olorin 19 tommer skjermer og GSM landstrømvakt er alt nytt i 2020. I fjor ble det installert ny Olex M4 kartplotter. Ellers er båten godt utstyrt med elektronikk.
I 2020 ble det også montert varme i dørken. Det er to køyer, toalett, vaskerom og mye annet som gjør det til en god arbeidsplass.
Mot et tillegg i prisen kan det følge med 130 torskegarn. Prisen er ifølge megleren Fiskerikonsulent 10 millioner kroner. Da følger det med rettigheter til torsk, sei og hyse nord for 62 grader. I år har disse rettighetene gitt fartøyet en kvote på 51,4 tonn torsk, 230 tonn sei og 334 tonn hyse. Kvoter og båt kan selges hver for seg opplyses det, uten at hva som er pris for fartøyet uten kvoter er oppgitt.
Flott kombibåt til femti millioner
Fartøyet er et kombifartøy, med tre tanker for føring av fisk i bulk, samt kjølerom for føring av fisk i kar/kasse. Fartøyet driver hovedsakelig konvensjonelt fiskeri N62, og fabrikken er tilpasset slik at fartøyet både kan bløgge/sløye fisk i tank, samt sjøpakke fisk i kasser med is. Fartøyet er i dag utrustet som et kombinert snurrevad og trålfartøy, men var opprinnelig designet som kombinert not og snurrevadfartøy, og kan derfor ombygges til dette uten store strukturelle inngrep, opplyser meglerselskapet Atlantic Marine..
Atlantic Marine har en prisantydning på 50 millioner kroner. Det betyr normalt at båten i hvert fall ikke skal koste mer, kanskje litt mindre.
«Quo Vadis» er bygget ved verftet Tersan i Tyrkia i 2014. Største lengde er 34,07 meter og bredde 9,50 meter. Fangsten oppbevares i et kjølerom på 140 kubikkmeter eller RSW tanker med kapasitet på 200 kubikkmeter. Motor er en ABC 6DZC som yter 1800 hestekrefter ved 1000 rpm.
Flott pelagisk fartøy til 155 millioner
«Isafold» er nettopp skiftet ut. Den kombinerte ringnotbåten/pelagiske tråleren har en lengde på 76,25 meter og bredde på 14,40 meter. Den er bygget ved Karstensens Skibsværft og er utstyrt med en Bergen Dieselsom yter 6120 hestekrefter. Lastekapasitet er 2300 kubikkmeter i 11 RSW-tankker.
Hydraulikken består blant annet av 2 x 71 tonns trålwinsjer, 2 x 30 tonns notvinsjer, 2 x 69 tonns/30 kubikkmeter nettromler, en nothaler og to notbinger på henholdsvis 160 kubikkmeter og 135 kubikkmeter. Alle vinsjer er lavtrykkshydraulikk og levert av Bratvaag.
Her to stykk Rolls Royce sidepropeller, hver med ytelse på tusen hestekrefter. Vil du se nærmere på båten før den legges på under treet i år, må du sjekke om du har en god bankforbindelse eller 155 millioner kroner på bok. Deretter kan du kontakte Atlantic Shipping i København.
Skulle ingen av disse båtene falle i smak, så er det bare å bruke julehøytiden til å besøke de mange meglerne som samlet har flere hundre fartøy til salgs.