Kjølesystem nummer 100 til ny brønnbåt
Hydroniq Coolers skal levere et skrogintegrert sjøvannskjølingssystem til en ny brønnbåt som skal bygges ved Larsnes Mek. Verksted.
Larsnes Mek. Verksted har tildelt kontrakt til Ålesund-selskapet Hydroniq Coolers for levering av sjøvannskjølingssystemet «Rack» til den nye brønnbåten.
Skipssystem nummer 100
– Med denne kontrakten vil Larsnes Mek faktisk få «Rack»-system nummer 100, som blir brukt for sentralkjøling om bord et skip. For oss er det en flott milepæl, og vi synes det er hyggelig at akkurat skipssystem nummer 100 går til et verft som har vært en viktig kunde for oss i mange år, sier Hans Robert Almestad, salgs- og markedsdirektør i Hydroniq Coolers i en pressemelding.
Integrert i skroget
Brønnbåten, NB71, er designet av Skipskompetanse AS og er nr. 11 i en serie fartøy som er designet av skipsdesigneren på Måløy. Båten får en lastekapasitet på 2800 kubikkmeter og skal være arrangert for åpen og lukket transport av fisk og smolt. Den vil være 79,27 meter lang og 15 meter bred.
Hydroniq Coolers skal levere selskapets «Rack» sjøvannskjøler til brønnbåten. Denne typen sjøvannskjøler er integrert i skroget under fartøyets hovedmaskinrom, hvor det reduserer temperaturen til skipets motor og andre støttesystemer ved hjelp av sjøvann slik man unngår overoppheting av motoren og andre kritiske systemer.
Velegnet for brønnbåt
«Rack» sjøvannskjøler har vist seg å være svært velegnet om bord båter med stor last og liten fremdrift, som for eksempel brønnbåter.
Hydroniq Coolers skal produsere og sammenstille utstyret ved hovedkvarteret i Ålesund og levere det til Larsnes Mek Verksted AS, Larsnes i Møre og Romsdal. Hydroniq Coolers har ikke oppgitt verdien på kontrakten.
Redusere utslipp
– Etter hva vi forstår vil nybygget utstyres med fremdriftssystem som muliggjør nullutslipp under lukket transport, og også annen teknologi for å spare drivstoff og redusere utslipp. Vår Rack sjøvannskjøler er både plass- og energibesparende, så vi føler teknologien matcher brønnbåtens miljø- og teknologiprofil på en god måte, legger Almestad til.
Larsnes Mek skal overlevere fartøyet til brønnbåtrederiet Rostein i andre kvartal 2023.